تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط بازی‌های رایانه‌ای بر کیفیت زندگی در نوجوانان ۱۵-۱۲ ساله شهرستان برخوار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رشد سریع بازی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های رایانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای به شکل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های گوناگون باعث اشغال بخش عمده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای از اوقات فراغت گروه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان شده است. این امر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی از جمله وضعیت روانی، جسمانی و روابط اجتماعی آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها داشته باشد. بنابراین این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بازی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های رایانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای با کیفیت زندگی نوجوانان 15-12 ساله شهرستان برخوار انجام گردید. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این تحقیق از نوع مقطعی و نمونه تحقیق شامل 444 دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز دختر و پسر بود. روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری طبقه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای- دو مرحله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای، خوشه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای و متناسب با حجم نمونه بود که نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها به طور تصادفی از بین دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان مقطع راهنمایی و اول دبیرستان شهرستان برخوار انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو ابزار الف) فرم کوتاه پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (World health organization quality of life&ndash__AWT_NOKT_COMMA__BREF یا WHOQOL-BREF) و ب) پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه اطلاعات فردی مشتمل بر سؤالاتی در مورد نحوه گذران اوقات فراغت، تعداد ساعات، مکان و زمان انجام بازی رایانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای بود. برای به دست آوردن نمایه توده بدنی (Body mass index یا BMI) نیز قد و وزن دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان گروه نمونه اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های همبستگی Pearson، همبستگی Spearman، 2&chi__AWT_NOKT_COMMA__ ، تحلیل کوواریانس و t-test مستقل استفاده شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین کلی کیفیت زندگی در دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان 34/13 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 11/67 بود. بین سن شروع بازی و نمره کلی کیفیت زندگی و 4 حیطه آن رابطه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار وجود داشت (دامنه 18/0- تا 13/0- = r). بین درامد و وضعیت امکانات با نمره کلی کیفیت زندگی و 4 حیطه آن رابطه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار مستقیم وجود داشت (001/0 P P). بین BMI و نوع بازی رایانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای و همچنین بین BMI و تعداد ساعات بازی رایانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای در روز رابطه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری به دست نیامد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: انجام بازی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های رایانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای در مدت زمان کم و کنترل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده تحت نظارت والدین می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند اثراتی مثبتی بر کیفیت زندگی کاربران نوجوان داشته باشد. در صورت پرداختن به آن در ساعات بیشتری از روز، در دراز مدت می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند تأثیر معکوس داشته باشد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: بازی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های رایانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای، کیفیت زندگی، نوجوان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: The rapid growth of various forms of computer games makes children and adolescents spend a lot of their leisure time playing them. This phenomenon has direct and indirect effects on different aspects of quality of life including psychological and physical status and social relationships. This study examined the relationship between quality of life and computer games in adolescents aging 12-15 in the city of Borkhar, Iran. Methods: In this cross-sectional study, 444 male and female students in junior high and first grade of high school in Borkhar were selected by 2-stage, cluster, stratified sampling. Data was collected by world health organization quality of Life&ndash__AWT_NOKT_COMMA__BREF questionnaire and a second questionnaire including demographics and personal information on how the subjects spent their leisure time, and when, where, and how long they played computer games. To calculate body mass index (BMI), weight and height were measured in a sample group of students. Data were analyzed by Pearson correlation, Spearman correlation, chi-square, and independent t tests, as well as analysis of covariance. Findings: The mean score of overall quality of life of students was 67.11 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 13.34. The results showed significant relations between the age the subjects started playing games and the overall quality of life scores and its 4 areas (range r = -0.13 to -0.18). There were also significant relations between income levels and facilities and the overall quality of life scores and its 4 areas (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Average score of overall quality of life in computer games users was 68.27 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 13.03 while it was 64.81 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 13.69 among those who did not play games and the difference was significant (P = 0.01). There were significant differences in environmental and mental health between the two groups (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). There were no significant relations between BMI and the number of hours of computer games were played and the type of computer games. Conclusion: Playing computer games for a short time under parental supervision can have positive effects on quality of life of adolescents. However, spending long hours playing computer games may have negative long term effects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Computer Games, Quality of Life, Adolescent.

نویسندگان مقاله نیره کثیری دولت‌آبادی | نيره کثيري دولت‌آبادي
MSc Student, Student Research Committee, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


احمدعلی اسلامی | احمدعلي اسلامي
Assistant Professor, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


فیروزه مصطفوی | فيروزه مصطفوي
Assistant Professor, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


اکبر حسن‌زاده | اکبر حسن‌زاده
Lecture, Department Of Biostatistics and Epidemiology, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


اعظم مرادی | اعظم مرادي
PhD, Department of Human Sciences, Payam-e-Nour University of Shahrekord, Shahrekord, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-157&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات