تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه پیام‌نور اصفهان واحد کهندژ
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کاربردهای فراوان اینترنت و جذابیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آن سبب شده در سال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های اخیر پدیده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای با عنوان "اعتیاد به اینترنت" ظهور کند. اینترنت به خودی خود ابزار بی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ضرری است اما استفاده بیش از حد و نادرست از آن، خطر اعتیاد به اینترنت را دنبال دارد. مطالعات انجام شده بر روی دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان و دانشجویان نشان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهنده این امر است که میزان استفاده از اینترنت، همچنین میزان بروز و شیوع اعتیاد به اینترنت در حال افزایش است. بنابراین این پژوهش با هدف تعیین میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه پیام&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نور اصفهان واحد کهندژ صورت گرفت. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کار: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است که در 96 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نور صورت گرفت. ابزار گردآوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه یانگ بود که در 3 بخش تنظیم گردید. بخش اول اطلاعات دموگرافیک، بخش دوم دلایل استفاده از اینترنت و بخش سوم شامل آزمون اعتیاد به اینترنت بود. پس از کسب رضایت آگاهانه از دانشجویان، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه توسط آنان تکمیل گردید. اطلاعات وارد نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار آماری 5/11SPSS شد. برای تجزیه و تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها از آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های همبستگی پیرسون، t-test، همبستگی اسپیرمن و من ویتنی داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها جهت استفاده گردید. در نهایت وضعیت کاربران مورد مطالعه به صورت کاربر طبیعی، کاربر با اعتیاد خفیف و اعتیاد شدید مشخص گردید. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه 7/91 درصد دانشجویان کاربر طبیعی بودند و 3/8 درصد آنان اعتیاد خفیف به اینترنت داشتند. بیشترین مورد استفاده از اینترنت در دانشجویان، استفاده از موتورهای جستجوگر و دانلود فایل بود. بین اطلاعات دموگرافیک با اعتیاد به اینترنت اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری مشاهده نشد، اما بین مدت زمان استفاده و اعتیاد به اینترنت رابطه آماری معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری مشاهده گردید. همچنین 4/8 درصد دانشجویان عنوان کردند که به خاطر اینترنت دچار افت تحصیلی شدند.  __AWT_NOKT_COMMA__ نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد که اقداماتی از قبیل آموزش افراد در جهت استفاده صحیح از اینترنت و همچنین آموزش خانواده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها بتواند راه حل مناسبی جهت پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان باشد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، دانشجویان، شهر اصفهان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Although the Internet with various applications and attractiveness is harmless itself, its excessive use may lead to a phenomenon called "Internet addiction". This study was carried out to assess the Internet addiction among the students in Isfahan Payam-e-Nour University (Kohandej Branch). Methods: In this descriptive, cross-sectional study, 96 students of Payam-e-Nour University were randomly selected. Data was collected through Young&apos__AWT_NOKT_COMMA__s questionnaire. The questionnaire included demographic information, reasons of using the Internet, and addiction evaluation test. After receiving informed consents, the students completed the questionnaires. Then, data was analyzed by __AWT_NOKT_COMMA__ Pearson&apos__AWT_NOKT_COMMA__s correlation, student-t, Spearman, and Mann-Whitney tests in SPSS11.5. The students were scored as normal, slightly addicted, or severely addicted. Results: Based on our findings, 91.7% of the students were normal and 8.3% were slightly addicted. Most students used the Internet to search and download. While there was no significant relation between demographic information and Internet addiction, there was a significant relation between using time and Internet addiction. In addition, 8.4% of the students had experienced academic failure due to using the Internet. Discussion: Educating students and their families regarding the correct usage of the Internet would give a tremendous boost in controlling Internet addiction among university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آسیه پیرزاده | آسيه پيرزاده
PhD Candidate, Student Research Committee, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-175&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات