تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه‌های شهر اصفهان نسبت به خوددرمانی با دارو
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خوددرمانی یکی از شایع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین اعمال در سراسر جهان است. آمار و اطلاعات گویای افزایش شیوع مصرف خودسرانه داروها در کشور ایران است. از این رو این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های شهر اصفهان در خصوص خوددرمانی انجام گرفت. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی، تحلیلی و مقطعی است که 600 نفر از دانشجویان دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های اصفهان در آن شرکت نمودند. با توجه به وجود 3 دانشگاه دولتی در سطح شهر اصفهان، نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری در مطالعه حاضر به صورت چند مرحله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ایی و بر اساس تعداد کل دانشجویان هر دانشگاه صورت گرفت. در پژوهش، اطلاعات به وسیله پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه محقق ساخته جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری گردید. اعتبار پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه با استفاده از روش اعتبار محتوا و پایایی ابزار نیز از طریق همسانی درونی (7/0) تأیید شد. پس از گردآوری اطلاعات، داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار 15SPSS و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری همبستگی پیرسون، t-test مستقل و آنالیز واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین نمره آگاهی (9/17 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 93/83) و عملکرد صحیح (49/6 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 58/97) دانشجویان در سطح بالایی قرار داشت اما نگرش دانشجویان در زمینه خوددرمانی در سطح متوسطی قرار داشت. در این مطالعه 2/14 درصد از دانشجویان در طی 2 ماه گذشته حداقل در مورد یک بیماری اقدام به مصرف خودسرانه دارو نمودند. بیشترین فراوانی خوددرمانی به تفکیک نوع بیماری شامل سرماخوردگی و به تفکیک نوع دارو، شامل داروهای مسکن بود. عمده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین علل خوددرمانی نیز تجربه قبلی از بیماری و در دسترس بودن داروها و مهم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین عامل پیشگیری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده در زمینه خوددرمانی، عدم اعتقاد به خوددرمانی بود. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: با توجه به یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پژوهش، ارایه آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی به دانشجویان در جهت اصلاح نگرش آنان ضروری به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد تا علاوه به بهبود عملکرد آنان از تأثیر این نگرش به عنوان افراد تحصیل کرده در جامعه جلوگیری شود. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آگاهی، نگرش، عملکرد، خوددرمانی، دانشجویان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Self medication is one of the commonest actions in the world. The purpose of this study was to determine the knowledge, attitude and practice of students in universities of Isfahan toward self medication. Materials and Methods: In this descriptive, analytical, cross-sectional study, 600 students of universities in Isfahan were selected. Since there are 3 public universities in Isfahan, multilevel sampling was performed based on the total number of students in each university. The data was collected by a researcher-developed questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire have been confirmed by content validity, face validity and internal reliability (&alpha__AWT_NOKT_COMMA__ = 0.7). The collected data was analyzed by SPSS15. The significance level was considered as P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05. Results: The average scores of knowledge (83.93 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 17.9) and practice (97.58 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 6.49) of students were high. However, their attitude toward self medication was moderate. About 14.2% of the students had experienced self medication at least once in the past two months. The participants used self medication mainly for cold. In addition, pain killers were the most frequent medicine. The commonest causes of self medication were previous experience of the disease and availability of medicines. The most important preventive reason of self medication was lack of belief in self medication. Conclusion: Based on our findings, the attitude of students was moderate. Therefore, considering the important role of students in the society, the necessity of providing instructions to students for changing their attitude is apparent.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمدعلی اسلامی | احمدعلي اسلامي
Assistant Professor , Department of Public Health, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


علی معظمی گودرزی | علي معظمي گودرزي
MSc, Department of Public Health, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


آرش نجیمی | آرش نجيمي
MSc, Department of Public Health, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


غلامرضا شریفی‌راد | غلامرضا شريفي‌راد
Professor, Department of Public Health, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-182&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات