تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۳۱۴-۳۱۹

عنوان فارسی بررسی وضعیت نگرش مذهبی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شواهد پژوهشی نشان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهد که نگرش مذهبی در تمام جنبه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های روان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناختی زندگی بشر تأثیرات بسزایی دارد. این پژوهش با هدف، بررسی وضعیت نگرش مذهبی دانشجویان جدید الورود دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گرفت.روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در مهر ماه 1389 بر روی 200 نفر از دانشجویان جدید الورود دانشکده بهداشت اجرا گردید. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه نگرش مذهبی دکتر خدایاری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__فرد جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شد و با استفاده از آزمون آماری t و ANOVA تجزیه و تحلیل گردید.یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین و انحراف معیار نمره دینداری کل برای دانشجویان مورد بررسی 337/52 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 51/486 بود. میانگین و انحراف معیار شناخت دینی 14/5 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 38/59 و التزام به وظایف دینی 232/29 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 96/231 به دست آمد. نتایج نشان داد که نگرش مذهبی دانشجویان در تمام ابعاد دینی بسیار قوی و نگرش مذهبی دختران دانشجو به طور معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بیش از پسران بود (05/0 > P). همچنین بین متغیرهای سن و رشته تحصیلی با نگرش مذهبی ارتباط معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار آماری وجود داشت (05/0 > P).نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: اجرای برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کاربردی توسط دانشگاه به منظور ارتقای بیشتر نگرش مذهبی دانشجویان به خصوص در مؤلفه التزام به وظایف دینی توصیه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد.واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: نگرش، مذهب، دانشجویان، دینداری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Religious Attitudes of Freshmen at School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Available evidence shows that religious attitudes have noticeable effects on all aspects of human life. The purpose of this study was to evaluate religious attitude of freshmen at School of Health, Isfahan University of Medical Sciences (Isfahan, Iran). Methods: In a descriptive, cross-sectional study in 2010, religious attitude of 200 students was assessed by a reliable and valid religious attitude scale. The data was analyzed by t-test and analysis of variance (ANOVA). Results: The mean score of religiousness was 486.51 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 52.38. The mean score of religious knowledge was 59.38 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 5.61. The mean score of obligation to religious duties was 231.96 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 29.23. In addition, religious attitude was significantly related with age, sex, and field of study (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). Conclusion: Applied programs are recommended to reinforce religious beliefs and duties among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Religious, Students, Religiousness.

نویسندگان مقاله مهری رجالی | مهري رجالي
مربي، گروه آمار زيستي و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
مربی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

مهناز مستأجران | مهناز مستأجران
کارشناس ارشد، گروه جمعيت‌شناسي، دانشکده بهداشت، مرکز بهداشت استان، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
کارشناس ارشد، گروه جمعیت‌شناسی، دانشکده بهداشت، مرکز بهداشت استان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-278&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات