تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۳۰۱-۳۱۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر توانمند سازی سالمندان بر اساس الگوی خانواده محور
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسایل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. در نظر داشتن نیازهای خاص این دوران و توجه به توانمند سازی، عزت نفس و خودکارامدی در سالمندان امر بسیار مهمی است که به طور عمده مورد غفلت قرار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیرد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی خانواده محور بر توانمند سازی سالمندان با تأکید بر خودکارامدی، عزت نفس، تهدید درک شده و کیفیت زندگی سالمندان شهر اصفهان انجام گرفت.  __AWT_NOKT_COMMA__ روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 64 نفر سالمند دارای توانایی انجام کارهای معمول و روزانه بدون وابستگی به دیگران و فاقد بیماری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های سیستمیک و محدود کننده، به روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گروه آزمون، الگوی توانمند سازی خانواده محور در 10 جلسه 45 دقیقه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای آموزش و اجرا گردید. سطح تهدید درک شده، عزت نفس، خودکارامدی و کیفیت زندگی هر دو گروه، قبل از مداخله و در پایان مداخله به وسیله پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه ارزیابی شد و در نهایت از آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های 2c، Paired-t و Independent-t جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده گردید.  __AWT_NOKT_COMMA__ یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: آزمون آماری Paired-t بیانگر تأثیر به کارگیری الگوی توانمند سازی خانواده محور در افزایش معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار سطح کیفیت زندگی گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد بود (01/0 > P). آزمون آماری Independent-t اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری را در دو گروه آزمون و شاهد بعد از اجرای برنامه در نمره عزت نفس (01/0 > P) نشان داد، اما خودکارامدی سالمندان بر خلاف افزایش نسبت به قبل از مداخله، معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار نبود (07/0P = )؛ در حالی که قبل از مداخله این اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار نبود . آزمون Independent-t در زمینه خودکارامدی تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین دو گروه قبل از آموزش نشان نداد و بر خلاف افزایش نمره خودکارامدی بعد از مداخله این اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار نبود (07/0P = ).  __AWT_NOKT_COMMA__ نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: الگوی توانمند سازی خانواده محور در سالمندان منجر به ارتقای سطح خودکارامدی، عزت نفس، تهدید درک شده و در نهایت کیفیت زندگی سالمندان گردید. اجرای برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی با محوریت خانواده، در این گروه سنی توصیه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد.  __AWT_NOKT_COMMA__ واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: الگوی توانمند سازی خانواده محور، کیفیت زندگی، خودکارامدی، عزت نفس، تهدید درک شده، سالمند  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of Family-Centered Interventions on Empowerment of the Elderly
چکیده انگلیسی مقاله Background: Adult age is a sensitive period of human life and paying attention to the issues and needs of this stage is a social necessity. Regarding the specific needs of this period, considering the empowerment, dignity and self-efficacy in the elders is very important too which is frequently neglected. This study aimed to determine the effect of family-based interventions on the elders__AWT_QUOTE__ empowerment with emphasis on self-efficacy, self-esteem, perceive threat and quality of life of the elders in Isfahan. Methods: In this semi-experimental study, 64 elder people with the ability to perform routine and daily tasks without dependence on others and without systemic and restrictive diseases were chosen by available sampling method and were divided into two intervention and control groups. In intervention group, the pattern of family-based empowerment was trained and conducted in ten 45-minute sessions. The level of perceived threat, self- esteem, self-efficacy and life quality in both groups were evaluated before and after intervention through questionnaire. Chi Square, paired t and independent t were used for statistical analysis. Results: statistical test of paired t test indicated the effect of using family-based empowerment pattern on significant increase of quality of life in intervention group compared to the control group (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.01). Statistical test of independent t test showed a significant difference in intervention group and control group after conducting the program in the score of self-esteem (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). While, this difference was not significant before intervention. Regarding self-efficiency, independent t-test did not show significant difference between the two groups before intervention. Despite the increase of self-efficacy score after intervention, this difference was not meaningful (P= 0.076) Conclusion: Regarding the findings of this research, we can conclude that it is possible to increase the level of self-efficacy, self-esteem, perceived threat and finally quality of life of the elders and pave the way for healthy aging and being healthy in this period family-based empowerment pattern regularly, consistently and with good acceptance by this age group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلی ربیعی | ليلي ربيعي
دانشجوي کارشناسي ارشد، کميته تحقيقات دانشجويي، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

فیروزه مصطفوی | فيروزه مصطفوي
استاديار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

رضا مسعودی | رضا مسعودي
مربي، دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد و دانشجوي دکتراي تخصصي، گروه پرستاري، دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز، اهواز، ايران
مربی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و دانشجوی دکترای تخصصی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

اکبر حسن زاده | اکبر حسن زاده
مربي، مرکز تحقيقات امنيت غذايي، گروه آمار و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
مربی، مرکز تحقیقات امنیت غذایی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-280&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات