تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۴۷-۲۵۹

عنوان فارسی تأثیر الگوی توانمند سازی خانواده محور بر دانش، نگرش و عملکرد بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، مداخلات آموزشی در مراقبت خانواده محور و ارتقای توانایی‌های بیمار و اعضای خانواده می‌باشد تا به موانع موجود در زمینه‌های بهداشتی و سلامتی فایق آیند. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر الگوی توانمند سازی خانواده محور بر دانش، نگرش و عملکرد بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شده است.روش‌ها: این مطالعه با طراحی کارآزمایی بالینی و با 70 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در دو گروه آزمون و شاهد انجام شد. 8 جلسه 60 دقیقه‌ای برنامه آموزشی بر اساس نیازهای آموزشی بیماران و خانواده‌های آنان در طول 3 ماه در انجمن مولتیپل اسکلروزیس شهر اصفهان در سال 1390 برگزار شد. سپس پرسش‌نامه ‌های دانش، نگرش و عملکرد جمع‌آوری گردید و داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری ناپارامتریک تجزیه و تحلیل شدند.یافته‌ها: آزمون Man-Whitney نشان داد؛ قبل از آموزش، دو گروه از نظر آگاهی با هم همسان بودند، ولی بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی‌داری بین آگاهی دو گروه دیده شد (001/0 > P). در ارتباط با نگرش بیماران، قبل از آموزش آزمون Man-Whitney بین دو گروه همسانی نشان داد، ولی بعد از مداخله آموزشی در گروه آزمون 100 درصد بیماران نگرش مثبتی راجع به موضوع پیدا کرده بودند؛ در حالی که تغییری در وضعیت نگرشی گروه شاهد ایجاد نشده بود. در زمینه عملکرد نیز آزمون Man-Whitney تفاوت معنی‌داری بین دو گروه نشان نداد، ولی بعد از آموزش اختلاف معنی‌دار بود (001/0 > P).نتیجه‌گیری: توانمند سازی بیماران مولتیپل اسکلروزیس منجر به ارتقای سطح دانش، نگرش و عملکرد آنان می‌گردد. اجرای چنین برنامه‌های اثربخشی که با محوریت خانواده انجام می‌گیرند، توصیه می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Drug addictionis a knownpublicandsocialhealthproblemof this century.Recent studies haveshownthatyoung peoplehavelittleresistanceagainstdrugs, buthave theability tounderstandandaccept the risks of drug use.Theaim of thisstudyis todetermine thepreventive behaviorsofdrug addictionamongstudentsbased onthe healthbelief model. Methods: This is a descriptive-analytical studyon 224 high school students from four boys’ high schoolsof Boroujen city. Sampling in this study was multistage random. The study of demographic variables andstructuresbased onhealth belief modelvariables (perceived benefits, perceived severity, perceived susceptibility, perceived barriers, self-efficacy and cues to action) toward drug abuse prevention functions were used. The data were analyzed by SPSS software anddescriptive and inferentialtests.Findings: The findings of this study showedthat, there aresignificantpositive correlationsbetween theScoresof preventivebehaviorsand thecomponents in thehealth belief modelofdrugabuseinthestudents. Moreover, there was significant correlationbetween the parent’seducationand their obtainedknowledgerelated tofactors with substance abuse prevention(P=0.001), and betweenthe methodof expressingtheirproblems andpreventive behaviorsofdrug abuse (P=0.002).Conclusion: The findings of this study, like other similar studies showed that awareness of relatedfactorsofpreventionofaddiction and the scoreof thehealthbelief modelconstructs in the students can significantly affect their preventive actions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلی ربیعی | لیلی ربیعی
MSc Student, Student Research Committee, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.


غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شریفی راد
Professor, Member of Faculty, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.


رضا مسعودی | رضا مسعودی
Lecturer, Member of Faculty, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran And PhD Candidate, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Ahwaz University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran


فیروزه مصطفوی | فیروزه مصطفوی
Assistant Professor, Member of Faculty, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.


صفرعلی اسماعیلی | صفرعلی اسماعیلی
MSc Student, Department of Nursing Education, School of Nursing and Midwifery, Khoorasghan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.


شهربانو دانیالی | شهربانو دانیالی
MSc Student, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-285&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات