تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۸۴۴-۸۵۶

عنوان فارسی ارزیابی اثربخشی برنامه جرأت‌ورزی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی دانش‌آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از ویژگی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های دوره نوجوانی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__توان به شکل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری و رشد عاطفی، اجتماعی و شناختی اشاره کرد. در این دوره، نوجوان در وضعیتی بین دو مرحله کودکی و بزرگسالی و زیر فشار و انتظارات این وضعیت پیچیده و مبهم قرار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیرد. حالت هیجانی در دوره بلوغ غنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد و گاهی به صورت حساسیت و هیجان شدید در می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آید؛ به طوری که زودرنجی، افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در بیشتر نوجوانان به چشم می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__خورد. جرأت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ورزی یک شیوه مداخله ساخت یافته است که از آن برای بهبود اثربخشی روابط اجتماعی استفاده می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه جرأت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ورزی بر استرس، اضطراب و افسردگی دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان دبیرستانی انجام شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این مطالعه یک مطالعه مداخله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای نیمه تجربی است که در سال تحصیلی 90-1389 در دبیرستان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های شهر اصفهان صورت گرفت. در این پژوهش 126 دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز پایه دوم متوسطه در دو گروه آزمون (63 نفر) و گروه شاهد (63 نفر) انتخاب شدند. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها شامل پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه اطلاعات دموگرافیک، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جرأت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ورزی Gambrill و Richey و 21DASS بود. برنامه جرأت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ورزی طی 7 جلسه به گروه آزمون آموزش داده شد و پس از 8 هفته در دو گروه پس آزمون گرفته شد. سپس تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده ازآزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری Independent t، آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات، 2c و Mann-Whitney صورت گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: با توجه به یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های به دست آمده، آزمون آماری 2c و Mann-Whitney اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری را از نظر متغیرهای دموگرافیکی بین دو گروه آزمون و شاهد نشان نداد. آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات نشان داد که بین میانگین نمره جرأت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ورزی قبل، بلافاصله و 3 ماه پس از مداخله در گروه شاهد اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری وجود نداشت. همین آزمون میانگین نمره جرأت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ورزی در گروه مورد را در زمان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف دارای اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار نشان داد (002/0 P =). همچنین آزمون Independent t نشان داد که میانگین نمره اضطراب و استرس در زمینه جرأت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ورزی دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان در دو گروه قبل از مداخله اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری نداشتند، اما بلافاصله و 2 ماه بعد از آموزش میانگین نمره اضطراب در گروه مورد به طور معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بیشتر از گروه شاهد بود. در مورد نمره افسردگی در زمینه جرأت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ورزی در دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان، آزمون Independent t قبل از آموزش در دو گروه اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری را نشان نداد. بعد از آموزش با وجود کاهش نمره افسردگی در گروه مورد، این اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار نبود (09/0 P =). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: نتایج حاصل نشان داد که اجرای برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جرأت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزی در دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان سنین دبیرستانی منجر به کاهش میزان اضطراب، استرس و افسردگی آنان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود. با توجه به این که سنین دبیرستان یکی از حساس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین سنین دوران زندگی هر فردی است و با توجه به ماهیت این گونه برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها که در عین ارزان و ایمن بودن، کارا و اثربخش نیز می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشند، اجرای آن را در جهت کنترل استرس، اضطراب و افسردگی نوجوانان دبیرستانی توصیه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: برنامه جرأت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ورزی، استرس، اضطراب، افسردگی، دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان دبیرستانی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessing the Effectiveness of Assertiveness Program on Depression, Anxiety and Stress among High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Characteristics of adolescence are being noted to shape and develop the emotional, social and cognitive growth. Emotional state is richer in adolescence. Irritability, depression, anxiety and aggression are observed in adolescents. Assertiveness is a structured intervention approach which is used to improve the effectiveness of social relations. This study was conducted to determine the effectiveness of assertiveness program on depression, anxiety and stress of high school female students. Methods: This study was conducted in 2010-2011 educational year in selected high schools of Isfahan, Iran. 126 students in second year of high schools were randomly selected and participated in this study. The students were divided in two groups of trial (63 students) and control (63 students). The assertiveness program was trained during 8 sessions in the trial group and after 8 weeks posttest was performed in both groups. Data was then analyzed through statistical tests. Findings: Chi-square and Mann -Whitney U showed no significant differences in demographic variables of both groups (P < 0.05). Repeated measurement test showed no significant differences in mean score of assertiveness before, immediately after and 2 months after the intervention in the control group, whereas this test showed significant differences in the trial group (P = 0.002). Also the same test showed that there was no significant differences in mean score of anxiety and stress in control group (P > 0.05), whereas there was a significant difference in the trial group (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). Independent sample T test showed no significant differences in mean score of stress before intervention between the two groups, but 2 months after intervention, despite the decrease of mean score of stress, this differences was not significant in trial group (P = 0.09). Conclusion: Applying assertiveness program for high school students leads to decrease of student__AWT_QUOTE__s depression, anxiety and stress. High school years are one of the most sensitive periods of human life. Based on the safety, affordability, effectiveness and efficiency of these programs, performing these methods is suggested for controlling high school students__AWT_QUOTE__ depression, anxiety and stress.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلی ربیعی | ليلي ربيعي
- دانشجوي کارشناسي ارشد، کميته تحقيقات دانشجويي، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

احمد علی اسلامی | احمد علي اسلامي
استاديار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

رضا مسعودی | رضا مسعودي
مربي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد، شهرکرد، ايران و دانشجوي دکتري تخصصي، گروه پرستاري، دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور، اهواز، ايران
مربی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران و دانشجوی دکتری تخصصی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران

آرش سلحشوری | آرش سلحشوري
دانشجوي کارشناسي ارشد، کميته تحقيقات دانشجويي، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-341&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات