تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۸۰۶-۸۱۳

عنوان فارسی بررسی موانع درک شده و رفتار پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد گزارش خطاهای دارویی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خطاهای دارویی از شایع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین خطاهای پزشکی بوده و یکی از چالش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مهم تهدید کننده نظام سلامت محسوب می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود. این مطالعه با هدف، موانع درک شده گزارش خطاهای دارویی و رفتار پرستاران در مورد خطاهای دارویی در بیمارستان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی لرستان در سال 1390 انجام شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: تعداد 403 پرستار به روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری آسان از بیمارستان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در شهر خرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آباد انتخاب و پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه استاندارد اصلاح شده Gladstone در ایستگاه پرستاری توزیع و در انتهای شیفت جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری گردید. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری 2c، Independent t و ANOVA مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: 73 درصد (294 نفر) پرستاران از این که چه مواردی به عنوان خطای دارویی محسوب می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود، مطمئن نبودند. 6/81 درصد (329 نفر) پرستاران گزارش دادند که ترس از واکنش مدیر پرستاری مانع اصلی گزارش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد و 2/38 درصد (154 نفر) پرستاران خطای دارویی مرتکب شده را از ترس از دست دادن شغل گزارش نکرده بودند. در رتبه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بندی علل خطای دارویی، پرستاران بیشترین اهمیت را به ناخوانا بودن دستور پزشک و کمترین رتبه را به آسیب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دیدگی برچسب دارویی دادند. بین رتبه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بندی علل خطا از دیدگاه پرستاران و متغیرهای جنس و سابقه کاری، ارتباط معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری مشاهده شد (05/0 = P). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: برگزاری دوره&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی جهت افزایش توان علمی و انگیزش پرستاران برای توجه به اصل سوددهی به بیمار و ایجاد سیستم مناسب گزارش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهی خطای دارویی که در آن پرستار فارغ از دغدغه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فکری و شغلی باشد، ضروری است. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: خطای دارویی، رفتار، بیمارستان، پرستاری، موانع درک شده.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of Nurses’ Perceived Barriers and Behaviors to Reporting Medication Errors in Hospitals of Lorestan University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Medication errors are the most common medical errors and are one of the major challenges threatening the health system. This study aimed to determine nurses__AWT_QUOTE__ perceived barriers and behaviors to reporting medication errors in 2011. Methods: Using convenience sampling, a total of 403 nurses were selected from teaching hospitals in affiliated to Lorestan University of Medical Sciences (Khorramabad, Iran). Data was gathered via the modified Goldstone Questionnaire which was distributed at the nursing station and collected at the end of the shift. Data was analyzed using chi-square and t tests and analysis of variance in SPSS16. ResultsFindings:  __AWT_NOKT_COMMA__While 73% of the participants (n = 294) were not certain about the cases of medication error, 81.6% (n = 329) stated fear of the nursing manager&apos__AWT_NOKT_COMMA__s reaction as the main obstacle to reporting medication errors. Moreover, 38.2% of the nurses (n = 154) did not report their medication errors because they were afraid of losing their job. According to the subjects__AWT_QUOTE__ ranking, illegible prescriptions and damaged drug labels were the most and least important causes of committing medication errors, respectively. __AWT_NOKT_COMMA__The nurses__AWT_QUOTE__ rankings of causes of error were significantly correlated with gender and work experience. Conclusion: Training courses to improve nurses__AWT_QUOTE__ knowledge and motivate them to act according to the patient__AWT_QUOTE__s benefit along with establishing a proper system of error reporting are essential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حشمت اله حیدری | حشمت اله حيدري
مربي، عضو هيأت علمي، دانشکده پرستاري، دانشگاه علوم پزشکي لرستان، خرم آباد، ايران
مربی، عضو هیأت علمی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران

عزیز کامران | عزيز کامران
دانشجوي دکتري، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اردبيل، اردبيل، ايران
دانشجوی دکتری، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران

آسیه پیرزاده | آسيه پيرزاده
دانشجوي دکتري، کميته تحقيقات دانشجويي، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
دانشجوی دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-344&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات