تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۰۲-۲۰۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر بسته آموزشی کنترل مالاریا بر میزان مهارت‌های شناختی و عملکردی پزشکان استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مالاریا یکی از 3 بیماری مهمی است که در سراسر جهان مطرح است. 65 درصد موارد مالاریا در ایران از استان سیستان و بلوچستان گزارش می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود. پزشکان نقش مهمی در کنترل بیماری در منطقه به عهده دارند. این مطالعه تأثیر بسته آموزشی کنترل مالاریا را بر روی مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های شناختی و عملکردی پزشکان در منطقه بررسی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نماید. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: یک مطالعه مداخله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای به صورت قبل و بعد، بدون گروه شاهد، اثر بسته آموزشی کنترل مالاریا (شامل 4 کتابچه و یک سی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دی آموزشی) را بر میزان مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های شناختی و عملکردی پزشکان در سال 1388 بررسی نمود. 30 پزشک شاغل در مراکز بهداشتی درمانی از 4 شهرستان چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و سرباز مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری اطلاعات در این مطالعه، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه (شامل 62 سؤال تشریحی) و چک لیست (برای سنجش 13 مهارت) بود. نتایج این مطالعه با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری ناپارامتریک و Paired- t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میزان مهارت شناختی پزشکان از 8/13 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 28 (قبل از مداخله) به 4/15 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 8/74 (بعد از مداخله) افزایش یافته است که این افزایش از نظر آماری (0001/0 > P) معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. میزان مهارت عملکردی پزشکان از 3/10 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 5/30 (قبل از مداخله) به 3/11 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 6/51 (بعد از مداخله) افزایش یافته است که این افزایش از نظر آماری (0001/0 > P) معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: نتایج مطالعه نشان داد که ارایه یک بسته آموزشی که شامل کتابچه و سی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دی آموزشی است، روشی مناسب، ساده و کاربردی برای افزایش مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های شناختی و عملکردی پزشکان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: بسته آموزشی، مالاریا، پزشک  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Malaria is one of the three important diseases in the world. 65% of malaria cases in Iran are reported from Sistan and Baluchestan province. The physicians are the head of health services in rural and urban areas in Iran and have essential role in malaria control. This study evaluated an educational package to increase cognitive and behavioral skills of physician about malaria control. Methods: A pre and post-interventional study was conducted in 2009 in Sistan and Baluchestan province, Iran. An open-ended questionnaire including 62 questions and the checklists for measuring 13 behavioral skills were developed to assess cognitive skills. Four booklets were designed about different subjects related to malaria control and some films and PowerPoint about the required skills. Thirty physicians participated from four districts of the province. Findings: Results of this study showed that cognitive skills were increased from 28 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 13.8 in pre-interventional phase to 74.8 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 15.4 significantly in post-interventional phase (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0001). The behavioral skills were enhanced from 30.5 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 10.3 in pre-interventional phase to 51.6±__AWT_NOKT_COMMA__11.3 significantly in post-interventional phase (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0001). Conclusion: The results showed that an educational package was a simple and economic way for building capacity among physicians who have essential role in malaria elimination program in malaria areas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Malaria, Educational Package, Physician

نویسندگان مقاله امیر نصیری | امير نصيري
- Department of Health Education and Health Promotion, School of Public Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran


فاطمه رخشانی | فاطمه رخشاني
Professor, Department of Health Promotion and Education, School of Public Health, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran


علیرضا انصاری مقدم | عليرضا انصاري مقدم
Assistant Professor, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran


محمد هادی عباسی | محمد هادي عباسي
PhD Candidate, Student Research Committee, Department of Health Promotion and Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-496&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات