تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۴۱۲-۴۲۰

عنوان فارسی اثربخشی برنامه آموزشی ارتقای آگاهی تغذیه‌ای در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو با بهره‌گیری از مدل اعتقاد بهداشتی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش تغذیه به بیماران مبتلا به دیابت برای کنترل بهتر بیماری یک ضرورت می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزشی ارتقای آگاهی تغذیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو با بهره&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری از مدل اعتقاد بهداشتی بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این پژوهش یک مطالعه مداخله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای نیمه تجربی بود که روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده به مراکز بهداشتی درمانی روستایی شهرستان گچساران انجام شد. برای این امر از مسؤولین مرکز بهداشت شهرستان گچساران مجوز اخذ گردید و با مراکز بهداشتی درمانی روستایی هماهنگی صورت گرفت. سپس به تصادف بیماران 2 مرکز بهداشت به عنوان گروه مداخله و بیماران 2 مرکز دیگر به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. به تعداد 140 نفر از بیماران (70 نفر در گروه شاهد و 70 نفر در گروه مداخله) به صورت تصادفی ساده از بین بیماران جهت ورود به مطالعه انتخاب شدند. گروه مداخله آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مورد نظر را دریافت نمودند. در نهایت پس از گذشت 3 ماه از انجام مداخله آموزشی از هر دو گروه ارزشیابی نهایی به عمل آمد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: بعد از اجرای برنامه آموزشی اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری در افزایش میانگین نمره آگاهی، شدت درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده، حساسیت درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده، منافع درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده و خودکارامدی درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده و کاهش موانع درک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده در بین بیماران گروه مداخله حاصل شد (05/0 > P). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: نتایج مطالعه سودمندی اجرای برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی در خصوص ارتقای آگاهی تغذیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای در بین بیماران گروه مداخله را نشان داد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آموزش تغذیه، مدل اعتقاد بهداشتی، دیابت نوع دو
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Educational Programs to Promote Nutritional Knowledge in Type II Diabetes Patients based on Health Belief Model
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nutritional education is a necessity in diabetic patients to better control of the disease. The aim of this study was to determine the effectiveness of educational programs to promote nutritional knowledge in type II diabetes patients using the health belief model (HBM). Methods: This was a quasi-experimental study which was performed among type II diabetic patients referred to rural health centers in Gachsaran, Iran. Thus, after obtaining permission from officials of the health center in Gachsaran city and coordination with rural health centers, two centers as the intervention group and two centers as the control group were randomly selected, and then for study enrollment, 140 of the patients (70 patients in control group and 70 patients in intervention group) were selected in simple random sampling method among the patients__AWT_NOKT_COMMA__ intervention group received the intended educations and were taken final assessment after 3 months of educational intervention in both groups. Findings: The results showed a statistical significant difference after the implementation of educational programs in the intervention group in the mean knowledge scores, perceived severity, perceived susceptibility, perceived benefits and perceived self-efficacy and decreased perceived barriers (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). Conclusion: The results demonstrated usefulness of implementing educational programs among intervention group concerning the promotion of nutritional knowledge.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nutrition Education, Health Belief Model, Type II Diabetes

نویسندگان مقاله فاضل زینت مطلق | فاضل زينت مطلق
کارشناس ارشد، مرکز تحقيقات عوامل اجتماعي مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکي ياسوج، ياسوج، ايران
کارشناس ارشد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران

غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شريفي راد
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

فرزاد جلیلیان | فرزاد جليليان
کارشناس ارشد، مدرس دانشگاه آزاد اسلامي، واحد همدان، همدان، ايران
کارشناس ارشد، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران

مهدی میرزایی علویجه | مهدي ميرزايي علويجه
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني شهيد صدوقي يزد، يزد، ايران
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران

عباس آقائی | عباس آقائي
کارشناس ارشد، واحد توسعه تحقيقات باليني، بيمارستان امام خميني (ره)، دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه، کرمانشاه، ايران
کارشناس ارشد، واحد توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

تورج احمدی جویباری | تورج احمدي جويباري
متخصص داخلي، واحد توسعه تحقيقات باليني، بيمارستان امام خميني (ره)، دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه، کرمانشاه، ايران
متخصص داخلی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-521&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات