تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۱۴، صفحات ۲۰۴۶-۵۵

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش روان‌درمانی مبتنی بر نظریه فِریش بر کیفیت زندگی مراجعان شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کیفیت زندگی افراد نقش تعیین&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای در رضایت آنان از زندگی ایفا می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کند و رضایتمندی از زندگی عامل مؤثری در بهداشت روانی افراد جامعه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. بنابراین شناخت روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و شیوه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزش کارآمد و مؤثری که بتواند در جهت افزایش کیفیت زندگی افراد مؤثر واقع شود گامی مهم و اساسی در ارتقا رضایتمندی و در نتیجه افزایش بهداشت روانی آنان محسوب می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش روان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__درمانی مبتنی بر نظریه فِرِش بر کیفیت زندگی افراد مراجعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آزمون، پس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آزمون با گروه کنترل بوده، جامعه آماری این پژوهش افراد مراجعه کننده به 3 مراکز مشاوره شهر اصفهان (مرکز مشاوره دولتی دانشگاه صنعتی، مرکز مشاوره بوستان، مرکز مشاوره الفبای زندگی) در سال 1391 بودند. نمونه پژوهش شامل 32 افراد مراجعه کننده بود که از بین افراد در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. مراجعه کنندگان گروه آزمایش، به مدت 8 جلسه در هشت هفته تحت آموزش به شیوه کیفیت زندگی درمانی قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL- BREF) بود. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها توسط نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه 18 و روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0<__AWT_NOKT_COMMA__P از نظر آماری معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار تلقی شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: نتایج به دست آمده نشان داد که تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین نمرات کیفیت زندگی گروه آزمایش و گروه گواه در مرحله پس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آزمون وجود دارد. به این معنی که آموزش کیفیت زندگی درمانی بر کیفیت زندگی افراد مؤثر بوده است (01/0P<__AWT_NOKT_COMMA__). همچنین نتایج نشان داد آموزش کیفیت زندگی درمانی، نمرات افراد را در پس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آزمون گروه آزمایش در ابعاد سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیط افزایش داده است (05/0P<__AWT_NOKT_COMMA__). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: نتایج این پژوهش تأییدکننده تأثیر مثبت آموزش رویکرد مبتنی بر نظریه فریش بر کیفیت زندگی افراد و افزایش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهنده رضایتمندی آنان از زندگی بود. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آموزش، روان درمانی، نظریه فِریش، کیفیت زندگی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of psychotherapy training based on Frisch&apos__AWT_NOKT_COMMA__s theory on the quality of life of clients in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Background: people&__AWT_NOKT_COMMA__rsquo__AWT_NOKT_COMMA__s Quality of Life plays an important role in their life satisfaction and life satisfaction is an important factor in the mental health of the society. Therefore, knowing efficient and effective methods and techniques that can be effective in increasing the quality of life, is considered as an important step in improving individuals &__AWT_NOKT_COMMA__lsquo__AWT_NOKT_COMMA__satisfaction and increasing their mental health. The aim of this study was investigating the effectiveness of psychotherapy training based on Frisch&__AWT_NOKT_COMMA__apos__AWT_NOKT_COMMA__s theory on the quality of life of who referred to counseling centers in Isfahan. Methods: This study was a semi experimental one with pretest, posttest and control group. The statistical population was the individuals who referred to 3 counseling centers (the counseling centers of Isfahan University of Technology, Boostan and alefabye zendegi) in autumn and winter of 2012. Research sample included 32 individuals who were selected from available samples and then allocated into two groups of experimental and control groups. The experimental groups were trained in quality of life therapy for 8 sessions in eight weeks. At the end, both groups had received posttest. The measurement instrument was World Health Organization Quality of Life (WHOQOL-BREF) questionnaire. Data were analyzed with Covariance and Mancova Analysis through SPSS-18. Findings: The results showed that there were significant differences between the scores of quality of life in experimental and control groups in posttest. It means that quality of&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__ life therapy&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__ was effective on the referees &__AWT_NOKT_COMMA__lsquo__AWT_NOKT_COMMA__quality of life&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__ (P<__AWT_NOKT_COMMA__0/01).The results also revealed that quality of life therapy has increased&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__ the scores of both groups in posttest in physical health, psychological health, social relationships and environmental health dimensions (P<__AWT_NOKT_COMMA__0/05) Conclusion: This study indicated the efficacy of Quality of Life Therapy on quality of life. The results of this study confirmed the effectiveness of the psychotherapy based on Friesch&__AWT_NOKT_COMMA__rsquo__AWT_NOKT_COMMA__s theory on increasing quality of life and life satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Training, Psychotherapy, Frisch&,apos,s theory, Quality of life

نویسندگان مقاله علیرضا روشنفر | عليرضا روشنفر
عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهر مجلسي،گروه معارف ، اصفهان، ايران.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی،گروه معارف ، اصفهان، ایران.

زهرا پاداش | زهرا پاداش
کارشناس ارشد مشاوره خانواده


سمانه مختاری | سمانه مختاري
کارشناس ارشد مشاوره


زهرا ایزدی خواه | زهرا ايزدي خواه
استاديار، گروه روانشناسي دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
استادیار، گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-482&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات