تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۱۴، صفحات ۱۸۲۹-۳۸

عنوان فارسی آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه کارآموزان و کارورزان پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:آموزش بالینی اثربخش از بخش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های اساسی در آموزش پزشکی محسوب می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود. بررسی دیدگاه دانشجویان این عرضه، می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند گام مؤثری در تدوین برنامه آموزش بالینی باشد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان کارآموز و کارورز پزشکی در خصوص آموزش بالینی اثربخش صورت گرفته است. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها:در این مطالعه مقطعی کلیه دانشجویان کارآموز و کارورز دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم (140 نفر) شرکت کردند. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها توسط پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا در 6 حیطه خصوصیات فردی فراگیر، مدرس بالینی، محیط بالینی، برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی آموزشی، ارزشیابی بالینی و امکانات رفاهی بر اساس مقیاس نگرش سنج لیکرت گردآوری شد. تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS به صورت توصیفی و تحلیلی بیان گردید. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها:در این مطالعه، حیطه مؤثر بر آموزش بالینی به ترتیب، مدرس بالینی، خصوصیات فردی فراگیر، برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی آموزشی، ارزشیابی بالینی، محیط بالینی و امکانات رفاهی بودند. همچنین مهمترین عامل مؤثر بر آموزش بالینی در حیطه خصوصیات فراگیر، اعتماد به نفس، در حیطه مدرس بالینی، تعهد و مسؤولیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__پذیری، در حیطه محیط بالینی، نگرش مثبت به آموزش دانشجو، در حیطه برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی آموزشی، کیفیت آموزش دانشجو، در حیطه ارزشیابی بالینی، وجود نظام ارزشیابی بالینی مدون و در حیطه امکانات رفاهی، وجود اتاق معاینه به دست آمد. بحث: دو حیطه مدرس بالینی و خصوصیات فردی فراگیر نسبت به سایر حیطه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. لذا توجه به تقویت مدرسان بالینی در خصوص آموزش اثربخش و نیز تقویت علاقه و اعتماد به نفس دانشجویان در عرصه آموزش بالینی می تواند حائز اهمیت باشد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آموزش بالینی اثربخش، دانشجو، پزشکی، محیط بالینی &__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__ &__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effective clinical training in the perspective of medical trainees and interns
چکیده انگلیسی مقاله Background: effective clinical training is a fundamental ad important sector in medical education. Studying the opinions of students in this era as a training core can be an effective step in devising clinical training as well as effective and efficient assessment. Present study is conducted to determine the insights of medical trainees and interns on effective clinical training. Methods: In this cross sectional study, all medical trainees and interns at Qom Azad Islamic University (N = 140) in 2012 are participated. Data were gathered by a valid and reliable questionnaire on 6 areas: personal traits, clinical educator, clinical ambience, training planning, clinical assessment and amenities based on Likert five &__AWT_NOKT_COMMA__ndash__AWT_NOKT_COMMA__ scale range. Data were analyzed by SPSS software in a descriptive and analytical manner. Findings: according to students, the most effective era on clinical training is clinical educator followed by personal traits, training planning, clinical ambience and amenities. Accordingly, the most important affecting factor on clinical training in personal trait area is self-esteem__AWT_NOKT_COMMA__ commitment/responsibility in clinical educator__AWT_NOKT_COMMA__ positive attitude toward student in clinical ambience__AWT_NOKT_COMMA__ students&__AWT_NOKT_COMMA__rsquo__AWT_NOKT_COMMA__ training quality in training planning__AWT_NOKT_COMMA__ the existence of a well &__AWT_NOKT_COMMA__ndash__AWT_NOKT_COMMA__ established clinical assessment system and inspection room in amenities. Conclusion: clinical educator and personal traits are more important than other areas. Therefore it is important to enhance clinical educators on effective training and students&__AWT_NOKT_COMMA__rsquo__AWT_NOKT_COMMA__ interest and self &__AWT_NOKT_COMMA__ndash__AWT_NOKT_COMMA__ esteem.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله effective clinical training, student, medicine, clinical ambience

نویسندگان مقاله محمدجواد قاسم زاده | محمدجواد قاسم زاده
گروه پزشكي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قم، قم، ايران
گروه پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران

علیرضا سماع | عليرضا سماع
گروه پزشكي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قم، قم، ايران
گروه پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران

علی رسولی | علي رسولي
گروه پزشكي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قم، قم، ايران
گروه پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران

سیامک محبی | سيامک محبي
مرکز تحقيقات سياست گذاري و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکي قم، قم، ايران
مرکز تحقیقات سیاست گذاری و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-471&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات