تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۱۴، صفحات ۱۸۱۵-۲۸

عنوان فارسی بررسی کاربرد رویکرد فرآیند عمل بهداشتی در ارتقای مهارت های فرزندپروری مادران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه فرزندپروری مثبت بارویکرد فرآیند عمل بهداشتی برای والدین کودکانی که در معرض ابتلا به اختلالات رفتاری و عاطفی قرار گرفته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__اند به کار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رود و هدف این پژوهش بررسی کاربرد رویکرد فرآیند عمل بهداشتی در ارتقای مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فرزندپروری مادران بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این پژوهش بر روی مادران واجد فرزند 3 الی 8 سال انجام شد. حجم نمونه 120 نفر تخمین زده شد. روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری به صورت خوشه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای چند مرحله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای تصادفی بود. ابزار گردآوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، پرسشنامه طراحی شده بر اساس سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل رویکرد فرآیند عمل بهداشتی و آزمون آسکی بود. روایی محتوی و صوری پرسشنامه و چک لیست&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها توسط پانل خبرگان تایید شد و روایی ساختاری هم با تحلیل عاملی تاییدی به دست آمد. پایایی ابزارهای اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری نیز توسط آلفا کرونباخ به دست آمد. اطلاعات جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شده با نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار آماری SPSSIBM نسخه 21تحلیل گردید. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: آزمون کای دو نشان داد که بین دو گروه مداخله و غیر مداخله از نظر میانگین رفتار مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فرزندپروری قبل و بعد از مداخله، اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار آماری وجود دارد. با آزمون تی مستقل مشخص شد که بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمره سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پرسشنامه در هر دو گروه اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری داشت و نتایج آنالیز رگرسیون و رگرسیون لوجستیک نشان داد که سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل تبیین کننده 9/71-1/53 ٪ واریانس انجام مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فرزندپروری بودند و مدل برازش خوبی را نشان داد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: با توجه به یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پژوهش چنین استنباط می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود که مداخله آموزشی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای که در چارچوب مدل رویکرد فرآیند عمل بهداشتی و بر اساس سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های این مدل طراحی شده بود، تاثیر مثبتی در ارتقای مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فرزندپروری مادران داشته و عملکرد آنها را به طور چشمگیری افزایش داده است. لذا شایسته است از این مدل در برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی مربوط به آموزش خانواده خصوصا مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فرزندپروری بهره گرفته شود. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: رویکرد فرآیند عمل بهداشتی، مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فرزندپروری، مادران
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of the health action process approach to improve mothers&apos__AWT_NOKT_COMMA__ parenting skills
چکیده انگلیسی مقاله Background: A positive parenting program with health action process approach was applied for the parents that their children are at the risk of behavioral and emotional disorders, and the aim of this study is to investigate the application of health action process approach for improving mother&__AWT_NOKT_COMMA__apos__AWT_NOKT_COMMA__s parenting skills. Methods: The research has done for the mothers of children who aged between 3 and 8 year old. The sample size of 120 was estimated. A random multi-stage cluster sampling was done. For data gathering, a questionnaire was designed based on structures of the health action process approach and OSCE. Content and face validity of questionnaire and check lists are approved by a panel of experts and construction validity was obtained by confirmatory factor analysis. Reliability of measurements is tested by Cronbach&__AWT_NOKT_COMMA__apos__AWT_NOKT_COMMA__s alpha. The collected data were analyzed using SPSSIBM21 statistical software. Findings: Chi-square test showed that between intervention and non-intervention groups, there were significant differences about the mean behavior and parenting skills before and after intervention. Independent t-tests indicated that after educational intervention, mean scores for both groups were significantly different and Logistic regression analysis results showed that the structure of the model described 53.1 to 71.9 percent of parenting skills variance, and the model showed a good fit. Conclusions: According to the research, it can be inferred that the intervention that was designed based on the structure of the health action process approach, had a positive impact on improving parenting skills of mothers and has increased their performance affectedly. Thus, this model can be used for educational planning related to family training specially parenting skills. Key Words: Health Action Process Approach, parenting skills, mothers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسین باقیانی مقدم | محمد حسين باقياني مقدم
استاد، گروه خدمات بهداشتي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد، يزد، ايران
استاد، گروه خدمات بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران

سعیده نوروزی | سعيده نوروزي
دانشجوي دکتراي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد، يزد،‌ ايران
دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد،‌ ایران

محمدعلی مروتی | محمدعلي مروتي
دانشيار گروه خدمات بهداشتي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد،‌ يزد،‌ ايران
دانشیار گروه خدمات بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،‌ یزد،‌ ایران

علی نوروزی | علي نوروزي
دانشجوي کارشناسي ارشد آموزش پزشکي، دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تهران،‌ تهران،‌ ايران
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ تهران،‌ ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-470&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات