تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۲

عنوان فارسی طراحی آمارگیری طولی رشد کودکان و نوجوانان ایرانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بررسی تأثیر برخی عوامل محیطی از جمله تربیت بر رشد افراد در دوران طفولیت و نوجوانی، نیازمند انجام مطالعه طولی بلندمدت است؛ به طوری که نمی‌توان بلافاصله پس از انجام یک مداخله‌ آموزشی یا روان‌شناسی، تأثیر آن را در انسان جستجو کرد. در پژوهش حاضر، پروتکل طراحی شده جهت بررسی طولی رشد و تحول کودکان و نوجوانان ایرانی تشریح شد. روش‌ها: پس از انجام مطالعه تطبیقی و مرور تجربیات مشابه جهانی در طراحی چنین آمارگیری‌هایی، آمارگیری طولی رشد و تحول کودکان و نوجوانان ایرانی برای 5 موج‌ با فاصله زمانی دو ساله طراحی گردید. سن کودکان مورد بررسی در شروع تحقیق، صفر تا 11 سال در نظر گرفته شد و پرسش‌نامه‌های متعددی برای خانوار، والدین، کودکان، نوجوانان و جوانان، معلمان و مدیران مدارسی که کودک در آن‌ها تحصیل می‌کند و همچنین، مراقبان در منزل و مهدکودک تدوین گردید. در این آمارگیری، روش نمونه‌گیری احتمالی سه‌ مرحله‌ای با طبقه‌بندی در سطح کل کشور و استان‌ها با دو رویکرد متفاوت پیشنهاد شد. یافته‌ها: نقشه راه مطالعه طولی رشد و تحول کودکان و نوجوانان ایرانی طراحی و ارایه شد. بدین ترتیب، 13 پرسش‌نامه تهیه و همچنین، شیوه‌ نمونه‌گیری و نحوه اجرای آمارگیری در موج‌های مختلف تعیین گردید.   نتیجه‌گیری: در پژوهش حاضر، برای اولین بار به طراحی مطالعات طولی رشد و تحول کودکان و نوجوانان ایرانی پرداخته شد که با هدف بررسی عمیق و همه ‌جانبه فرایند رشد کودکان و نوجوانان و چگونگی تأثیر عوامل فردی، خانوادگی و آموزشی بر رشد و تکامل آن‌ها صورت گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مطالعات طولی، رشد کودکان، نوجوانان، مطالعات نمونه‌گیری، آمارگیری‌ها و پرسش‌نامه‌ها

عنوان انگلیسی Designing a Longitudinal Survey on the Development of Iranian Children and Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Background: Investigating the effect of environmental factors, such as parental guidance and upbringing, on the individuals' growth during their childhood and adolescence requires a long-term longitudinal study. So that, its effect on the individual cannot be sought immediately after an educational or psychological intervention. This article describes the designed protocol for the longitudinal survey of the development of Iranian children and adolescents. Methods: After performing a comparative study and reviewing similar global experiences in designing such surveys, the Iranian longitudinal survey on the development of children and adolescents was designed for five waves with a two-year interval. The longitudinal sample at the beginning of the study comprised children aged 0 to 11 years. Several questionnaires were designed for families, parents, children, adolescents and young people, teachers, and principals of schools in which the child was studying, as well as caregivers at home and kindergarten. In this survey, a three-stage probability sampling method with stratum at the provincial and national levels with two different scenarios was proposed. Findings: A roadmap for longitudinal study on the development of Iranian children and adolescents was designed and presented. Thirteen questionnaires were prepared and also, the sampling method and the method of implementing survey in different waves was determined. Conclusion: In this survey, for the first time, Iranian longitudinal studies of children and adolescents' development have been designed with the aim of in-depth and comprehensive study of the children and adolescents' development process and the effect of individual, family, and educational factors on their growth and development. Keywords: Longitudinal studies; Child development; Adolescents; Sampling studies; Surveys and questionnaires
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Longitudinal studies, Child development, Adolescents, Sampling studies, Surveys and questionnaires

نویسندگان مقاله زهرا رضائی قهرودی | Zahra Rezaei-Ghahroodi
Associate Professor, Department of Statistics, School of Mathematics, Statistics and Computer Science, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشیار، گروه آمار، دانشکده‌ ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشگاه تهران، تهران، ایران

هلیا صفرخانلو | Helia Safarkhanloo
Department of Statistics, School of Mathematics and Computer, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran
کارشناس ارشد، گروه آمار، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

عسل خلیل‌زاده | Asal Khalilzadeh
Department of Statistics, School of Statistics, Mathematics and Computer, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد، گروه آمار، دانشکده آمار، ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

یداله محرابی | Yadollah Mehrabi
Professor, Department of Epidemiology, School of Public Health and Safety, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

علی رحیمی | Ali Rahimi
Statistics Center of Iran, Tehran, Iran
کارشناس ارشد، مرکز آمار ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-51&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات