تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۴۴-۵۲

عنوان فارسی ارایه الگوی اعتیاد به سیگار کشیدن در زنان جوان: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در سال‌های اخیر، تعداد رو به رشدی از زنان جوان به سمت سیگار کشیدن سوق پیداکرده‌اند. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی اعتیاد به سیگار انجام ‌شد. روش‌ها: نمونه‌های این مطالعه به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در نهایت، 20 نفر مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند و داده‌ها منطبق با روش گراندد تئوری تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: شرایط زمینه‌ای شامل «سابقه‌ مصرف سیگار در خانواده، توزیع گسترده، دسترسی آسان و عدم نظارت خانواده» و شرایط علی شامل «شروع سیگار با ترغیب دوستان، همراهی سیگار با سایر تخلفات، جایگاه ویژه برندهای سیگار نزد زنان، جذابیت ظاهری سیگار، فقدان تفریحات مناسب، ملاک انتخاب دوست، داشتن تنش در زندگی، کسب پرستیژ و سیگار ابزاری برای تفریح» بود. از جمله علل میانجی می‌توان به «تأثیر تجربه رفتارهای پرخطر در کودکی، اختلال در صفات شخصیتی و بی‌توجهی به دیدگاه‌های اجتماعی منفی در مورد سیگار کشیدن زنان» اشاره نمود. «سیگار به عنوان تکیه‌گاه، سیگار ابزاری برای رهایی از تنهایی و سیگار ابزاری آرامش‌بخش» نیز به عنوان راهبردها و مشکلات جسمی ناشی از عوارض سیگار به عنوان پیامدهای اعتیاد به سیگار در زنان گزارش گردید. نتیجه‌گیری: علاوه بر نقش قابل توجه بازاریابی و تبلیغات در اعتیاد زنان به سیگار، عوامل روان‌شناختی همچون تنهایی، روابط خانواده و عوامل اجتماعی، فشار گروه همسالان، متأثر نشدن از دیدگاه‌های منفی اجتماعی به سیگار کشیدن نیز در اعتیاد زنان به سیگار تأثیر می‌گذارد. بنابراین، در راستای پیشگیری از اعتیاد زنان جوان به سیگار، نگاه و برنامه‌ای چند بعدی لازم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مصرف سیگار، زنان، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Presenting a Smoking Addiction Pattern in Young Women; A Qualitative Study of Grandeur Theory
چکیده انگلیسی مقاله Background: In recent years, an increasing number of young women have tended to smoking. Current study aimed to find the smoking addiction pattern. Methods: To achieve the pattern of smoking addiction, the participants were selected through purposeful sampling method. Finally, 20 people were interviewed by structured interview method, and the data were analyzed based on the Grand Theory method. Findings: The context conditions included family history of smoking, widespread distribution, easy access, and lack of family surveillance, and the causal conditions included start smoking by friends' persuading, accompanying cigarettes with other violations, the distinguished position of cigarette brands for women, the apparent attractiveness of cigarettes, lack of proper recreation, criterion of choosing friends, having tension in life, and gaining prestige by smoking cigarettes for fun, and mediating causes included experiences of high-level behaviors in childhood, disrupting personality traits, neglecting negative social views on smoking by women. Smoking as support, cigarette as tool for getting rid of loneliness, and cigarette as relaxing tool recorded as problems and consequences of cigarette smoking. Conclusion: The results show that in addition to the effects of marketing and advertising on being drawn young women to smoking, psychological factors such as loneliness, personality disorders, and family relationships, and also social factors such as peer pressure and lack of influence from negative social perspectives on smoking are effective too. So, in order to prevent young women from becoming addicted to cigarettes, multidimensional look and applications are required.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cigarette smoking, Women, Qualitative research

نویسندگان مقاله حسین معینی | Hossein Moeini
Assistant Professor, Department of Business Management, School of Humanities, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

ابوالفضل حاتمی ورزنه | Abolfazl Hatami-Varzaneh
Assistant Professor, Department of Counseling, School of Humanities, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

شکوفه نیک‌پور | Shokoofeh Nikpoor
Department of Business Management, School of Humanities, Hazrat-e Masoumeh University, Qom, Iran
کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-43&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات