|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین تجربیات عوامل آموزشی و اجرایی مدارس شهر اصفهان در ارتباط با عوامل مرتبط با کارامدی آموزشهای پیشگیری از رفتارها و عوامل خطرزای بیماریهای غیر واگیر: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزشهای مدرسهای، تأثیر بسزایی در ارتقای آموزشهای سلامت ایفا میکنند. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل عوامل تأثیرگذار بر آموزشهای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر از نگاه شاغلین در مدارس شهر اصفهان بود. روشها: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شد. مشارکتکنندگان را 19 نفر از شاغلین مدارس شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که با روش نمونهگیری هدفمند و تنوع حداکثری انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای استقرایی بود. یافتهها: کدهای به دست آمده در 8 طبقه اصلی و 23 طبقه فرعی قرار داده شد. طبقات اصلی شامل «تأثیر سیاستگذاریهای کلان سلامت بر کارامدی آموزشها، نظام سلامت استراتژیک، نقش نظام آموزشی در ارتقای سلامت، یادگیری غیر رسمی، نقش مدارس در الگوی تغذیهای سالم و توسعه فعالیت جسمانی، استراتژیهای پیشگیرانه در ارتقای سلامت، سبک زندگی؛ پدیدهای چند عاملی با برهمکنش متقابل و تأثیر استرس و افسردگی بر سلامت» بود. نتیجهگیری: شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آموزشهای مدرسهای و بهروز کردن آنها، عوامل مؤثری در کارامدی برنامههای آموزش پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بیماریهای غیر واگیر، سبک زندگی، عوامل خطر |
|
عنوان انگلیسی |
Experiences on Educational and Executive Factors in Relation with the Efficacy of Education to Prevent Behaviors and Risk Factors of Non-Communicable Diseases in Schools of Isfahan City, Iran: A Qualitative Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Schools play a key role in promotion of health education. This article analyzed the factors affecting the education to prevent non-communicable diseases from the viewpoints of educational and executive factors in schools of Isfahan City, Iran. Methods: This study was conducted using qualitative approach with conventional content analysis. Participants were 19 staff working in schools of Isfahan City in educational year of 2017-2018, who were selected through purposive sampling with the highest variation. Data were collected by semi-structured interviews, and analyzed using deductive content analysis. Findings: Obtained codes were placed in 8 main categories and 23 subcategories. The main categories included "the effect of macro health policymaking on the efficacy of education", "strategic health system", "the role of the educational system in promoting health", "informal learning", "the role of schools in healthy nutrition models and physical activity development", "preventive strategies in health promotion", "lifestyle as a multi-factorial phenomenon with mutual interaction", and "the effect of stress and depression on health". Conclusion: Life style modification and updating school educations are effective factors in the efficacy of education to prevent non-communicable diseases. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Noncommunicable diseases, Life style, Risk factors |
|
نویسندگان مقاله |
زهره همدانی | Zohre Hamedani MSc Student, Department of Curriculum Planning, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
فریبا حقانی | Fariba Haghani Professor, Medical Education Research Center AND Department of Medical Education, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran استاد، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی و گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
رویا کلیشادی | Roya Kelishadi Professor, Children Growth and Development Research Center, Noncommunicable Disease Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran استاد، مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-47&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|