تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۵۰-۱۵۸

عنوان فارسی کاربرد رگرسیون ناپیوستگی در بررسی اثربخشی روش درمانی لیدکامب بر کاهش میزان شدت لکنت کودکان دبستانی: یک مطالعه مورد منفرد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در مطالعات مورد منفرد، خودهمبستگی بین مشاهدات وجود دارد که باعث نقض فرض استقلال مشاهدات می‏گردد. در رگرسیون ناپیوستگی، همبستگی بین مشاهدات در طول زمان و در مراحل مختلف درمانی (خط پایه، مداخله و...) مد نظر قرار می‌گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه روش‌های دیداری و روش رگرسیون ناپیوستگی در بررسی اثربخشی روش درمانی لیدکامب بر کاهش میزان شدت لکنت کودکان دبستانی شهر اصفهان بود. روش‌ها: این مطالعه به روش مورد منفرد (A-B-A) بر روی چهار کودک دارای لکنت 7 تا 9 ساله انجام گردید. روش درمانی لیدکامب به مدت 22 هفته اجرا شد و اثربخشی آن بر ویژگی‌های گفتاری کودکان مورد ارزیابی قرار گرفت. شدت لکنت زبان توسط یک مقیاس عددی سنجش شد. به منظور تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل دیداری، اندازه اثر و رگرسیون ناپیوستگی استفاده گردید. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس تحلیل‌های دیداری و همچنین، رگرسیون ناپیوستگی نشان داد که به دنبال مداخله، تغییرات معنی‌داری به صورت کاهش شدت هجاهای لکنت شده در بیشتر شرکت‌کنندگان به وجود آمد. ضرایب رگرسیونی در تغییر فاز از مرحله درمانی به پیگیری معنی‌دار گزارش شد؛ به این معنی که برنامه درمانی لیدکامب در گذشت زمان و در تغییر فاز از مرحله درمانی به پیگیری مؤثر واقع شده است. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان دهنده تأثیر مثبت روش درمانی لیدکامب بر کاهش شدت لکنت کودکان می‌باشد و شواهد اولیه‌ای را جهت به کارگیری این روش برای درمان کودکان مبتلا به لکنت زبان فراهم می‌آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لکنت، گفتار، مطالعات مورد منفرد، تحلیل رگرسیون

عنوان انگلیسی Application of Regression Discontinuity in Investigating the Effectiveness of Lidcombe Program on Decreasing the Severity of Stuttering in Primary School Children: A Single-Subject Research
چکیده انگلیسی مقاله   Background: In single-subject research, there is an autocorrelation between observations, that violates the assumption of observational independence. The regression discontinuity considers the correlation between observations over time and in different treatment stages (baseline, intervention, etc.). The aim of the current study was to compare the visual methods and regression discontinuity method in evaluating the effectiveness of the Lidcombe program on decreasing the severity of stuttering in primary school children of Isfahan City, Iran. Methods: This study with single-subject design was conducted on four children (7-9 years old) who stuttered. Lidcombe program treatment was performed for 22 weeks and its effectiveness on children's speech characteristics was evaluated. Stuttering severity was measured with a rating scale. In order to analyze the data, visual analysis, effect size, and regression discontinuity were used. Findings: Data analysis based on visual analyses as well as regression discontinuity indicated that most participants recorded a significant change as a decrease in severity of syllables stuttered, following the intervention. Regression coefficients in phase change from treatment to follow-up were significant, meaning that the Lidcombe program was effective over time and in phase change from the treatment stage to the follow-up. Conclusion: The results of this study show the positive effect of Lidcombe program on decreasing the severity of stuttering in children and provide the preliminary evidence for the use of this treatment method for the children with stuttering.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stuttering, Speech, Single-case studies as topic, Regression analysis

نویسندگان مقاله علی حلبی‌ساز اصفهانی | Ali Halabisaz-Esfahani
MSc Student, Student Research Committee AND Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

اکبر حسن‌زاده | Akbar Hassanzadeh
Lecturer, Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
مربی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

بهزاد مهکی | Behzad Mahaki
Professor, Department of Biostatistics, School of Public Health, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
استاد، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

عاطفه میرمعینی | Atefeh Mirmoeini
MSc Student, Department of Speech and Language Pathology, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آسیب شناسی گفتار و زبان، دانشکده علوم توان‌بخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

زهرا حیدری | Zahra Heidari
Assistant Professor, Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-59&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات