تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۱۹-۱۲۶

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم نه‌گانه شخصیتی (انیاگرام) بر خودکنترلی متقاضیان پیش از ازدواج
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ویژگی‌های شخصیتی، نقش برجسته‌ای در نحوه تعاملات بین فردی به ویژه ازدواج دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تبیین ارتباط ویژگی‌های شخصیتی با یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فردی یعنی خودکنترلی در چارچوب مدل انیاگرام انجام گردید. انیاگرام نظریه‌ای است که 9 تیپ اصلی شخصیت و الگوهای احساسی، ادراکی و رفتاری خاص آن را توصیف می‌کند. تحلیل ارتباط خودکنترلی با صفات شخصیتی زوجین، می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و پیشگیری از جدایی ناشی از انتخاب‌های سطحی شود. روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه شاهد بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری را ﮐﻠﯿﻪ زوﺟﯿﻦ در مرحله پیش از ازدواج ﻣﺮاﺟﻌﻪ‌ﮐﻨﻨﺪه به 5 مرکز مشاوره شهر اصفهان تشکیل داد که از میان آن‌ها، 30 زوج به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره قرار گرفتند. ﮔﺮوه آزﻣﺎیﺶ، آموزش انیاگرام را به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمود. پرسش‌نامه خودکنترلی Tangney در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون (با فاصله 45 روز) تکمیل گردید. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش انیاگرام بر خودکنترلی اولیه (01/0 > P، 36/0 = F)، خودکنترلی بازدارنده (01/0 > P، 70/73 = F) و خودکنترلی کل (01/0 > P، 51/21 = F) متقاضیان مؤثر بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر می‌تواند جهت توانمندسازی متقاضیان ازدواج که شناختی از ویژگی‌های شخصیتی خود ندارند، مؤثر واقع شود. همچنین، آگاهی از روش ابراز هیجانات هر تیپ شخصیتی بر خودکنترلی زوجین تأثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیش از ازدواج، انیاگرام، خودکنترلی

عنوان انگلیسی Investigating the Efficacy of Nine Types of Personality (Enneagram) Training on Self-Control of Marriage Applicants
چکیده انگلیسی مقاله Background: Personality traits play a prominent role in interpersonal interactions, especially marriage. On that basis, the present study seeks to explain the relationship between personality traits and one of the most important individual characteristics, namely self-control, within the Enneagram framework, a theory that defines nine basic personality types and their emotional, perceptual, and behavioral patterns. Analyzing the relationship between self-control and couples' personality traits may ultimately lead to more informed decisions before marriage and prevent divorces resulting from uninformed choices. Methods: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design using a control group. The statistical population consisted of all couples in the premarital stage who had visited any of five counseling centers in Isfahan, Iran, from which 30 couples were selected by purposive sampling method and randomly divided into two groups of 30 people. The experimental group was subjected to 10 Enneagram educational sessions of 90 minutes. Tangney Self-Control Scale (SCS) (2004) was completed in pre-test and post-test stages with an interval of 45 days. Data were analyzed using SPSS. Findings: The results of analysis of covariance (ANCOVA) showed that training the nine concepts of personality (Enneagram) was effective on the initial self-control (F = 0.36, P < 0.01), preventive self-control (F = 73.70, P < 0.01), and total self-control (F = 21.51, P < 0.01). Conclusion: The results of the present study can be effective for empowering marriage applicants who do not have knowledge of their personality traits. Besides, knowledge of the ways of expressing emotions of each personality type is effective on couples' self-control.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Enneagram, Premarital, Self-Control

نویسندگان مقاله فرناز نوابی‌فر | Farnaz Navabifar
PhD Candidate, Department of Psychology and Educational Sciences, School of Humanities, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

سید حمید آتش‌پور | Seyed Hamid Atashpour
Associate Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, School of Humanities, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

محسن گل‌پرور | Mohsen Golparvar
Associate Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, School of Humanities, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-56&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات