تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۰۴-۱۱۰

عنوان فارسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت شهرستان دزفول در سال ۱۳۹۸
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اهمیت دوران بارداری و ارتقای سلامت مادر و جنین، نقش برنامه‌های آموزشی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی (Health Belief Model یا HBM) بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار انجام شد. روش‌ها: این مطالعه از نوع مداخله‌ای نیمه تجربی بود و بر روی 94 زن باردار مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت شهرستان دزفول در سال 98-1397 انجام گردید. نمونه‌ها به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه مبتنی بر HBM بود که در دو نوبت قبل و دو ماه پس از آموزش از سوی زنان باردار تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های 2c و Independent t در سطح معنی‌داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و ابعاد مختلف HBM در مرحله قبل از مداخله وجود نداشت. پس از دریافت برنامه آموزشی توسط گروه مداخله، تفاوت معنی‌داری در میانگین اثر آموزش نمره آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، موانع درک شده، منافع درک شده، راهنما برای عمل، خودکارامدی و رفتار در گروه مداخله مشاهده شد (001/0 > P). نتیجه‌گیری: طراحی برنامه‌های آموزشی مبتنی بر HBM، می‌تواند بر رفتارهای پیشگیرانه عفونت ادراری دوران بارداری مؤثر باشد؛ چرا که از طریق افزایش آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده و خودکارامدی، تأثیر مثبتی بر رفتار زنان باردار می‌گذارد و منجر به کاهش موانع درک شده سر راه اتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت ادراری دوران بارداری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل اعتقاد بهداشتی، ارتقای رفتارهای پیشگیرانه، عفونت ادراری، زنان باردار

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Intervention Based on Health Belief Model on the Promotion of Preventive Behaviors of Urinary Tract Infections in Pregnant Women Referred to Comprehensive Health Centers in Dezful, Iran, 2019-2020
چکیده انگلیسی مقاله Background: Considering the importance of improving the health of the mother and fetus during pregnancy, the role of training programs is undeniable. This study was performed aiming to examine the effect of education based on Health Belief Model (HBM) on promoting urinary tract infection preventive behaviors in pregnant women. Methods: This quasi-experimental study was conducted on 94 pregnant women referring to comprehensive health centers in the city of Dezful, Iran, in 2019-2020. The sample was randomly divided into two intervention and control groups. The data collection tool was a questionnaire based on the HMB which was completed in two stages of before and two months after the training by pregnant women. The study hypotheses were tested using chi-square and independent t-tests at a significance level of 0.05. Findings: There was no significant difference in terms of demographic variables and different dimensions of the HBM in the two study groups in the pre-intervention stage. But after receiving training by the experimental group, a significant difference was observed in the mean and standard deviation (SD) of education knowledge, perceived susceptibility, perceived severity, perceived barriers, perceived benefits, cues to action, efficacy, and behavior in the intervention group (P < 0.001). Conclusion: Designing educational programs based on health belief model can be effective on preventive behaviors of gestational urinary tract infections. Because by increasing awareness, perceived sensitivity, perceived severity, perceived benefits, and self-efficacy have a positive effect on their behavior and reduce perceived barriers to adopting behaviors that prevent urinary tract infections during pregnancy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health belief model, Promotion of preventive behaviors, Urinary Tract infection, Pregnant women

نویسندگان مقاله سولماز سید رجبی‌زاده | Solmaz ُSeyed-Rajabizadeh
Department of Health Education and Health Promotion, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

رضا توکلی |
Associate Professor, Department of Health Education and Health Promotion, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

داوود شجاعی‌زاده | Davood Shojaizadeh
Associate Professor, Department of Health Education and Health Promotion, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-58&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات