|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۰۳
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی برنامه مداخلهای آموزش خودآزمایی پستان بر ارتقای آگاهی و مهارت زنان مراجعهکننده به پایگاههای سلامت جامعه گناباد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: از جمله راههای مؤثر در تشخیص زودرس سرطان پستان، خودآزمایی پستان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت خودآزمایی پستان و مداخلات پیگیری در زنان شهر گناباد اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی در عرصه بود و در آن، 140 خانم متأهل 20 تا 49 ساله شهر گناباد، به صورت تصادفی انتخاب شدند و به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص یافتند. مهارت خودآزمایی پستان قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله آموزشی در دوگروه ارزیابی گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای Repeated measures ANOVA، t و MANOVA در نرمافزار SPSS و سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین سنی زنان مشارکتکننده، 69/6 ± 27/37 سال بود. قبل از مداخله آموزشی، نزدیک به نیمی از زنان دو گروه، رفتار خودآزمایی پستان را انجام نداده بودند یا با تکنیک درست آن آشنا نبودند. افزایش معنیداری در نمرات ارزیابی مهارت خودآزمایی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد وجود داشت (050/0 > P). تداوم اثر مداخله آموزشی سه ماه بعد از مداخله نیز قابل مشاهده بود (001/0 > P)؛ در حالی که تغییرات در گروه شاهد معنیدار نبود. نتیجهگیری: مداخله آموزشی متمرکز بر آموزش مهارت خودآزمایی پستان در زنان، میتواند در ارتقای مراقبت فردی و تشخیص زودرس سرطان پستان مؤثر باشد. بر این اساس، طراحی برنامه آموزشی جامع خودآزمایی پستان و ادغام آن در برنامه ملی سلامت زنان، ضروری به نظر میرسد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سرطان پستان، خودآزمایی پستان، آموزش، پایگاه سلامت |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of Breast Self-examination Intervention Program on Women’s Awareness Promotion and Skills Referred to Gonabad Community Health Centers, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Breast Self-examination (BSE) is one of the effective ways of early diagnosis of breast cancer. This study surveyed the effect of a BSE training program and intervention on women referred to health centers in Gonabad, Iran. Methods: In this field trial study, 140 married women aged 20-49 from Gonabad were chosen randomly and divided into two groups of control and experiment. The BSE skill was examined in both groups before, immediately after, and three months after the intervention. Data was analyzed by SPSS software and statistical tests like analysis of variance (ANOVA), student t-test, and multivariate ANOVA in significant level of α = 0.05. Findings: The mean age of the participants was 37.27 ± 6.69 years. Before the the intervention, nearly half of the women in both groups had not performed BSE or they were not familiar with its proper technique. After the intervention, the evaluation score of the BSE skill increased significantly in the experiment group (P < 0.050). The follow up controls after three months showed statistically significant effect of the intervention (P < 0.001), but changes in the control group were not significant. Conclusion: Training interventions based on the BSE technique was effective in promoting self-care and early diagnosis of breast cancer among women. Thus, it is essential to design a BSE training program and integrate it into the National Women's Health Program. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Breast cancer, Breast self-examination, Education, Community health center |
|
نویسندگان مقاله |
محمد مطلبی | Mohammad Matlabi Associate Professor, Department of Health, School of Public Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran دانشیار، گروه بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
عبدالجواد خواجوی | Abdaldjvad Khajavi Assistant Professor, Department of Health, School of Public Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran استادیار، گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
صدیقه نیازی | Sedegeh Niazi Lecturer, Department of Health, School of Public Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran مربی، گروه بهداشت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
رقیه رحمانی | Roghaieh Rahmani Assistant Professor, Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran استادیار، گروه مامایی، دانشکده مامایی و پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
علی اکرامی نوقابی | Ali Ekrami Noghabi PhD Candidate, Department of English Language Teaching, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
مریم صابری | Maryam Saberi Lecturer, Department of Health, School of Public Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran مربی، گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-61&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|