|
بیمارستان، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۸۳-۹۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر اجرای سیستم «ال.دی.ار» بر شاخصهای کیفی خدمات بخش زایمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: اهمیت کیفیت خدمات بیمارستانها در جهت استفاده بهینه از منابع موجود بر مدیران پوشیده نیست. این مسئله به ویژه در بخش زایمان به سبب دانسیته بالای بار مراجعات حائز اهمیت میباشد. از رویکردهای نوین بهبود خدمات بخش زایمان در کشور، اجرای LDR (Labor, Delivery, Recovery) می باشد. مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی سیستم LDR بر شاخصهای کیفیت خدمات بخش زایمان دو بیمارستان منتخب قم اجرا گردید. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ زمان مقطعی بود که طی آن بهصورت مورد شاهدی، به مقایسه شاخصهای کیفیت خدمات یک بیمارستان دارای سیستم LDR با یک بیمارستان فاقد سیستم LDR پرداخته شد. دادهها با پرسشنامه استاندارد با نمونهگیری پواسون جمعآوری و با نرمافزار SPSS آنالیز گردید. نتایج: بین دو بیمارستان به جز اجرای سیستم LDR، تمایز عمده دیگری وجود ندارد. بین اجرای LDR در بخش زایمان با شاخصهای کیفیت کلی خدمات (3 در مقابل 2.5) و نیز شاخصهای کیفی دروندادی، فرایندی و بروندادی ارتباط معنیداری مشاهده نشد اما اجرای LDR بر برخی از آیتمهای این شاخصها اثر معنیدار داشته است (سطح معنیداری=0.05). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، اجرای LDR بر کیفیت کلی خدمات اثر معنیدار نداشته اما بر زیرمولفههای این شاخصها اثرگذار است و رضایتمندی مادران در بسیاری از زمینهها در بیمارستان دارای LDR بالاتر بود اما مادران از هزینه تحمیل شده در بیمارستان دارای LDR رضایت پایینتری داشتند. لذا به نظر میرسد، لزوم سیاستگذاری مناسب مدیران جهت کنترل هزینههای دریافتی مربوط به اجرای این سیستم روشن است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بخش زایمان، سیستم LDR، شاخصهای کیفیت خدمات، مدیریت بیمارستان |
|
عنوان انگلیسی |
Impact of implementation of LDR system on qualitative indicators of maternity services |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Purpose: The importance of hospital quality services in order to best utiliz available resources are not unknown to managers. This is especially important in the maternity sector due to the high density of referrals. Implementation of LDR (Labor, Delivery, Recovery) is one of the new approaches to improve delivery services in the country. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of LDR system on quality of delivery services in two selected hospitals of Qom. Methods and Materials: This is a descriptive-survey study. Data were collected with a cross-sectional approach to compare the quality of service indicators of a hospital with LDR system as a case and a hospital without LDR system as a control group. Data were collected using a standard questionnaire by Poisson sampling and analyzed by SPSS software. Results: There was no significant difference between the two hospitals except for LDR implementation. There was no significant association between LDR implementation in delivery sector with overall quality of service indicators (3 vs. 2.5) , input, process and output quality indices. However, LDR implementation had a significant effect on some items of these indices (level of significance = 0.05). Conclusion: According to the research findings, implementation of LDR did not have a significant effect on overall quality of services, but it did affect the subscales of these indices. Therefore, it seems clear that there is a need for proper management policy to control the costs involved in implementing this system. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Delivery Division, LDR System, Quality of Service Indicators, Hospital Management |
|
نویسندگان مقاله |
سارا کرمی پارسا | Sara Karami Parsa Department of health care management, Medical Sciences and Technologies faculty, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم و فناوری های پزشکی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
لیلا نظری منش | Leila Nazarimanesh Associate Professor, Department of health care management, Medical Sciences and Technologies faculty, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (*corresponding author) Email: L_nazary@yahoo.com استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم و فناوری های پزشکی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. *نویسنده مسئول: ایمیل: L_nazary@yahoo.com
محمود محمودی مجد آبادی فراهانی | Mahmood Mahmoodi Majd Abadi Farahani Professor, Department of health care management, Faculty of Medical Sciences and Technologies, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. استاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم و فناوری های پزشکی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1525-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کیفیت خدمات و ایمنی بیمار در بیمارستان |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله ی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|