یافته، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۱۶۹-۱۸۱

عنوان فارسی ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان، و مهارت های فردی اجتماعی کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه شهرستان خرم آباد بر اساس آزمون دنور ۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بروز اختلالات تکاملی و رفتاری، شایع‌ترین مشکل در طب کودکان است. رشد مهارت‌های حرکتی، زبانی و اجتماعی یکی از موضوعات مهم در رشد مهارت‌های بنیادی در سال‌های اولیه زندگی است که در صورت‌ عدم ارزیابی مناسب می‌تواند باعث شیوع اختلالات تکاملی شود. استفاده از ابزارهای استاندارد و دارای روایی و پایایی مناسب از مهمترین مواردی است که باعث دستاوردهای علمی می‌شود. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارت‌های فردی اجتماعی کودکان 6 تا 18 ماهه خرم آباد بر اساس مقیاس دنور2 انجام شد. مواد و روش ­ها: جامعه مورد مطالعه این پژوهش کلیه کودکان 6 تا 18 ماهه شهرستان خرم آباد بودند که از این جامعه تعداد 120 کودک (55 دختر و 65 پسر) در این مطالعه تحلیلی شرکت داشتند و بوسیله آزمون DDST-ll - مقیاس غربالگری رشدی دنور2- (فرانکنبرگ و دودوس، 1990) مورد ارزیابی رشد حرکتی درشت، حرکتی ظریف، زبان و مهارتهای فردی–اجتماعی قرار گرفتند. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد. یافته­ ها: بین امتیازات رشد حرکتی درشت و ظریف کودکان خرم آباد و کودکان دنور تفاوت چندانی مشاهده نشد. با این وجود کودکان خرم آباد نسبت به کودکان دنور در رشد مهارتهای فردی -اجتماعی رشد یافته‌تر بودند ولی در رشد زبان، تأخیر رشدی داشتند. بحث و نتیجه ­گیری: آزمون DDST ll طیف وسیعی از جنبه‌های رشدی را از بدو تولد تا 6 سالگی پوشش می‌دهد، لذا استفاده از آن در مراکز بهداشتی، آموزشی و مشاوره توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رشد مهارت‌های حرکتی، رشد زبان، رشد مهارتهای اجتماعی، آزمون دنور2

عنوان انگلیسی Evaluation of the Development of Gross Motor, Fine Motor, Language, and Personal-Social Skills of Children 6 to 18 Months in Khorramabad based on Denver II Developmental Screening Test
چکیده انگلیسی مقاله Background: Developmental and behavioral disorders are highly prevalent health conditions in pediatrics. The development of motor, language, and social skills is one of the important issues in developing fundamental skills during the early years of life which can cause the prevalence of developmental disorders if not properly evaluated. The use of standard tools with proper validity and reliability is one of the most important factors that lead to scientific achievements. Therefore, the present study aimed to evaluate the development of gross motor, fine motor, language, and personal-social skills of children 6 to 18 months in Khorramabad based on the Denver II Developmental Screening Test (DDST II). Materials and Methods: A total of 120 (55 girls and 65 boys) children 6 to 18 months participated in the present study in Khorramabad. DDST II (Frankenburg and Dodds, 1990) was used to assess the development of gross, fine motor, language, and individual-social skills. Sampling was performed using the convenience method. Results: No significant difference was observed between gross and fine motor development scores of children in Khorramabad and Denver. Children in Khorramabad were more mature in developing personal-social skills than those in Denver, however, they had a developmental delay in obtaining language skills. Conclusion: DDST II covers a wide range of developmental aspects from birth to 6 years which is recommended to use in health, educational and counseling centers.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله DDST II, Language development, Motor skills development, Social skills development

نویسندگان مقاله پروین ویسکرمی | Parvin Veiskarami
Department of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

مهدی روزبهانی | Mehdi Roozbahani
Department of Motor Behavior, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
گروه رفتار حرکتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

سارا ساعدی | Sara Saedi
Department of psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

عزت اله قدم پور | Ezatolah Ghadam pour
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2214-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کودکان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات