یافته، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۱۰۶-۱۲۰

عنوان فارسی تاثیر مشارکت خانواده در درمان شناختی-رفتاری کودکان مبتلا به اختلال وسواس-جبری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال وسواس-جبری یک بیماری روانی شدید و طولانی مدت است که با رنج قابل­ ملاحظه و افت عملکرد همراه است. بر این مبنا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده­-محور بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس-جبری انجام شد. مواد و روش­ ها: طرح پژوهش از نوع روش نیمه ­آزمایشی طرح تک ­موردی (تک­ آزمودنی) بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان دارای اختلال وسواس-جبری در محدوده سنی 7 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز مشاوره و کلینیک­ های روانپزشکی شهر اهواز در زمستان 1398 (مراحل پیگیری فروردین 1399) بودند. در­ صورت تائید تشخیص اختلال وسواس- جبری، با روش نمونه ­گیری در دسترس چهار کودک (و مادران­شان) انتخاب و تحت مداخله درمانی 12 جلسه ای شناختی- رفتاری خانواده­-محور قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاس­ه ای وسواس-جبری ییل براون کودک و تاثیر اختلال وسواس–جبری کودک استفاده و برای تجزیه و تحلیل داده­ ها، روش­ های ترسیم دیداری یا تحلیل نمودار گرافیکی، شاخص تغییر پایا و درصد بهبودی بکار گرفته شد. یافته ­ها: نتایج به دست آمده نشان داد شاخص پایا در مرحله درمان و پیگیری برای علایم و عملکرد معنی دار می ­باشد (05/0p<). درصد بهبودی کلی نیز نشان داد اثربخشی درمان شناختی-رفتاری خانواده­­-­محور بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس-جبری بر اساس طبقه ­بندی بلانچارد برای چهار ­کودک در مرحله درمان و پیگیری، در طبقه درمان موفق قرار گرفت. بحث و نتیجه ­گیری: درمان شناختی-رفتاری خانواده-محور می­ تواند بر علایم و عملکرد کودکان دارای اختلال وسواس- جبری سودمند و کارآمد باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی–رفتاری خانواده-­محور، عملکرد، کودکان مبتلا اختلال وسواسی-جبری

عنوان انگلیسی The Effect of Family Participation on the Cognitive-Behavioral Therapy of Children with Obsessive-Compulsive Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) is a time-consuming and severe mental illness that causes significant distress and impaired functioning. Therefore, this study aimed to investigate the effect of family-based cognitive-behavioral therapy on the symptoms and functions of children with OCD. Materials and Methods: The research plan was single-case or single-subject. The statistical population of this research included all the children with OCD within the age range of 7-12 years who referred to counseling and psychiatric centers in Ahvaz, Iran, in 2020. In total, four children who were diagnosed with OCD were selected by the available sampling method and received family-based cognitive-behavioral therapy intervention in 12 sessions. In this study, the required data were collected using Yale-Brown Child Obsessive-Compulsive Disorder Scale and the Child Obsessive-Compulsive Disorder Impact Scale. Data analysis was performed using visual charting or graphical analysis methods, reliable change index, and percentage of improvement. Results: The results showed that a reliable change index was significant for symptoms and function in treatment and follow-up (P< 0.05). Moreover, the percentage of overall improvement showed the effectiveness of family-based cognitive-behavioral therapy on the symptoms and function of children with OCD in treatment and follow-up stages. All four children were in the successful treatment category based on the Classification of Blanchard. Conclusion: Family-based cognitive-behavioral therapy can be beneficial and effective on the symptoms and function of children with OCD.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children with obsessive-compulsive disorder, Family-based Cognitive-Behavioral Therapy, Function

نویسندگان مقاله زیور آریاصدر | Zivar Aryasadr
Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

ایران داوودی | Iran Davoodi
Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

عبدالکاظم نیسی | Abdolkazem Neissi
Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

مهناز مهرابی زاده هنرمند | Mahnaz Mehrabizadeh Honarmand
Department of Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2848-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات