مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۰، شماره ۱۱، صفحات ۱۲۳۹-۱۲۵۲

عنوان فارسی میزان رضایت دانشجویان پزشکی از جلسات ژورنال کلاب در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۴۰۰: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش بالینی در محیط­های درمانی به اشکال متفاوتی ارائه می­شود که یکی از آن­ها، جلسات ژورنال کلاب می­باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از فعالیت آموزشی ژورنال کلاب صورت پذیرفت. مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی که در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد، تعداد 157 نفر از دانشجویان پزشکی سه مقطع کارورزی، کارآموزی و دستیاری به صورت سرشماری در مطالعه شرکت کردند. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه محقق­ساخته جمع­آوری و با آزمون­های t ­مستقل و آنالیز واریانس یک­طرفه مورد تجزیه­و­تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: میانگین رضایت از جلسات ژورنال کلاب، در دانشجویان مرد و زن و هم­چنین برحسب نوع بخش و مقطع تحصیلی در سطح نسبتاً مطلوب قرار داشت، اما هیچ­کدام ارتباط معناداری با میزان رضایت نداشتند (05/0p>). میزان رضایت از جلسات منظم به­طور معناداری بیش از جلسات نامنظم (001/0>p) و رضایت در جلسات غیرحضوری بیش از جلسات حضوری بود (027/0=p). نتایج هم­چنین نشان داد به طور نسبی از نحوه برگزاری جلسات رضایت وجود دارد، ولی از میزان مشارکت­دهی دانشجویان به خصوص کارآموزان رضایت وجود ندارد. نتیجه­گیری: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به طور نسبی از جلسات ژورنال کلاب رضایت داشتند. بیش‌ترین میزان رضایت مربوط به مکان، زمان، تعداد شرکت­کنندگان، نظم جلسات و محتوای مقالات و بیش‌ترین نارضایتی مربوط به میزان مشارکت­دهی دانشجویان در مباحث خصوصاً در مقطع کارآموزی بود. توصیه می­شود جلسات اختصاصی برای کارورزان و کارآموزان برگزار گردد و سطح علمی مطالب به تناسب هر مقطع با مشارکت­دهی دانشجویان انتخاب گردد. واژه­های کلیدی: ژورنال کلاب، بخش­های ماژور، آموزش بالینی، دستیاران پزشکی، دانشجویان پزشکی، رفسنجان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ژورنال کلاب، بخش­های ماژور، آموزش بالینی، دستیاران پزشکی، دانشجویان پزشکی، رفسنجان

عنوان انگلیسی The Medical Students' Satisfaction with the Journal Club Meetings in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2021: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله   Background and Objectives: Clinical education in therapeutic settings is presented in different forms, one of which is journal club meetings. The aim of this study was to investigate the satisfaction of medical students in the clinical department of Rafsanjan University of Medical Sciences from the educational activity of the Club Journal. Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2021. 157 medical students of three internships participated in the study by census. Data were collected using a researcher made questionnaire and were analyzed using independent t-test and one-way analysis of variance. Results: The mean score of students' satisfaction with the Journal Club sessions was relatively good in both male and female groups, as well as by type of ward and grade, but none of them had a significant relationship with satisfaction (p>0.05). Satisfaction with regular meetings was significantly higher than irregular meetings (p< 0.001), and satisfaction in absentee meetings was more than face-to-face meetings (p=0.027). The results also showed that there was a relative satisfaction with the way the sessions are held, but there was no satisfaction with the level of participation of students, especially trainees. Conclusion: Students of Rafsanjan University of Medical Sciences were relatively satisfied with the meetings of the Journal Club. The highest level of satisfaction was related to the place, time, number of participants, order of meetings, level of articles, and the highest level of satisfaction was related to the level of students' participation in the topics, especially during the internship. It is suggested that special sessions be held for interns and trainees and the scientific level of the content be selected in accordance with each level with the participation of students. Key words: Club journal, Major wards, Clinical education, Medical assistants, Medical students, Rafsanjan   Funding: This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1397.252).   How to cite this article: Taghvaei M, Ahmadinia H, Rezaeian M. The Medical Students' Satisfaction with the Journal Club Meetings in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2021: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2022; 20 (11): 1239-52. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Club journal, Major wards, Clinical education, Medical assistants, Medical students, Rafsanjan

نویسندگان مقاله مطهره تقوایی | M. Taghvaei
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

حسن احمدی نیا | H. Ahmadinia
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

محسن رضائیان | M. Rezaeian
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2772-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات