|
روانشناسی تحولی، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۳۲۱-۳۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
روابط ساختاری بین خرد و رفتار اخلاقی: نقش واسطهای خودمهارگری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش بررسی روابط ساختاری بین رفتار اخلاقی و خرد با نقش واسطهای خودمهارگری بود. طرح این پژوهش، همبستگی و جامعه آماری آن، دانشجویان دانشگاه جامع علمیکاربردی تهران در سال 1397 بود. 370 نفر به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و سیاهه سبکهای رفتار اخلاقی (تقیلو، 2017)، مقیاس خودمهارگری (تانجنی، بامیستر و بون، 2004) و مقیاس خردمندی (اشمیت، مالدون و پاندرز، 2012) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که اثر خودمهارگری بر مردممحوری اخلاقی و وظیفهمحوری اخلاقی بهصورت مستقیم و در جهت مثبت و بر خودمحوری اخلاقی بهصورت مستقیم و در جهت منفی بود. اثر مستقیم خرد نیز بر خودمهارگری مثبت معنادار بود ولی بر مردممحوری، وظیفهمحوری و خودمحوری اخلاقی معنادار نبود. اگرچه خرد از طریق نقش واسطهای خودمهارگری، بر مردممحوری و وظیفهمحوری اخلاقی تأثیر مثبت و بر خودمحوری اخلاقی تأثیر منفی داشت که نشانگر اهمیت نقش خودمهارگری است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برای ترویج رفتار اخلاقی، بهتر است بر تقویت خودمهارگری در برنامهریزیهای تربیتی و آموزشی تأکید شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خرد، خودمهارگری، رفتار اخلاقی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Structural Relationship Between Wisdom and Moral Behavior: The Mediating Role of Self-Control |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to predict moral behavior based on wisdom with the mediating role of self-control. The study design was correlational and the statistical population included students of University of Applied Sciences and Technology in 2019 in Tehran. 370 students were selected by random cluster sampling method and completed Moral Behavior Questionnaire (Taqhiloo, 2017), Self-Control Questionnaire (Tangney, Baumeister & Boone, 2004) and Wisdom Questionnaire (Schmit, Muldoon, Pounders, 2012). For data analysis, structural equation modeling method was used. The results indicated that the self-control affects people-oriented and task- oriented moral behavior positively and self-centered moral behavior negatively. The direct effect of wisdom was also positive and significant on self-control while it was not significant on people-oriented, task-oriented and self-centered moral behavior, But through the mediating role of self-control, wisdom had a positive effect on people-oriented and task-oriented moral behavior and a negative effect on moral self-centeredness, indicating the importance of the role of self-control. Therefore, it can be concluded that in promoting moral behavior in educational planning, it is better to emphasize on improving self-control |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خرد, خودمهارگری, رفتار اخلاقی |
|
نویسندگان مقاله |
منیر آزادمنش | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
خدیجه ابوالمعالی | دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،
اکبر محمدی | استادیار گروه روانشناسی، واحدگرمسار، دانشگاه آزاداسلامی، گرمسار، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_672320_f9b46bf3b0f62530410faa9651032d9c.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-2471344.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|