|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۶۷۸-۶۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
جنسیت و مهارتهای چهارگانه هوش هیجانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هوش هیجانی به عنوان توانایی درک احساسات خود و دیگران، ارتباط با مردم، انطباق و کنار آمدن با فشارها وخواستههای محیطی تعریف میشود. مهارتهایی چون خودآگاهی هیجانی،خودمدیریتی،آگاهی اجتماعی،مدیریت روابط به عنوان چهار مهارت متشکل هوش هیجانی شناخته شدهاند.روشها: این مطالعه توصیفی همبستگی به صورت مقطعی در سال تحصیلی 92-91 روی 248 نفر(137پسر و111 دختر) از مجموع 740 نفر از دانشجویان دختر وپسر موسسه آموزش عالی باختر مرکز ایلام که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند اجرا گردید. جهت بررسی نقش جنسیت در مهارتهای چهارگانه هوشی هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی (Bradbry Travis - Graves) 28 سؤالی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارspss نسخه 20 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون،تحلیل multivariate صورت گرفت.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان هوش هیجانی و مهارتهای چهارگانه آن (خودآگاهی هیجانی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط) دختران و پسران تفاوت معنیداری وجود دارد و میانگین نمرات هوش هیجانی و مهارتهای چهارگانه آن در دختران بیشتر از پسران است.نتیجهگیری: جنسیت با هوش هیجانی در ارتباط بوده و از سویی میزان مهارتهای هوش هیجانی در دختران و پسران میتواند با هم تفاوت داشته باشد.واژههای کلیدی: هوش هیجانی،جنسیت،خودآگاهی هیجانی،خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی ،مدیریت روابط |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Gender and the four emotional intelligence skills |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Emotional intelligence as the ability to understand one and others, to communicate with people, to adapt and cope with environmental stress is defined. Skills such as self-awareness, self-management, emotional awareness, emotional intelligence, relationship management as a recognized are four skillsMethods: This descriptive cross-sectional correlation in the 92-91 school year, 248 students (137 boys and 111 girls) from a total of 740 boys and girls students of institutions of higher learning west of the center of Ilam were selected using Category run was. To examine the role of gender in the four skills of emotional intelligence, emotional intelligence questionnaire Bradbry - Graves 28 questions was used. Data analysis using spss software version 20 statistical test and Pearson correlation, multivariate analysis was performed.Findings: The results showed that among the four skills of emotional intelligence (self-awareness, self-management, social awareness, and relationship management) there is a significant difference between the mean scores of boys and girls in the four skills of emotional intelligence, and more girls than boys.Conclusion: Gender was associated with emotional intelligence and emotional intelligence skills the one hand emotional intelligence skills can vary in girls and boys.Key Words: Emotional Intelligence, Gender, Self-awareness, Self-management, Social Awareness, Relationship Management |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شهرام مامي | استاديار،گروه روانشناسي، پرديس تحصيلات تکميلي علوم و تحقيقات،ايلام،ايران
زينب محمدبيگي | کارشناسي ارشد،دانشجو،روانشناسي باليني،پرديس تحصيلات تکميلي علوم و تحقيقات ،ايلام،ايران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/1098 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469427.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|