تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۱۳

عنوان فارسی شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلالات رفتاری در کودکان، با کاهش یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دوران کودکی و بروز اختلالات رفتاری در بزرگسالی ارتباط دارد. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ایران بود.روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تمام دانش‌آموزان سال اول ابتدایی، اول راهنمایی و اول دبیرستان در سراسر ایران، توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از نظر اختلالات رفتاری غربالگری شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه Rutter‎ فرم والدین استفاده شد.یافته‌ها: 42/1 درصد از کودکان به اختلالات رفتاری مبتلا بودند. شیوع اختلالات رفتاری در پسران و دختران مساوی بود (5/1 درصد). همچنین، شیوع این اختلالات در کودکان شهری، 6/1 درصد و در کودکان روستایی، 4/1 درصد به دست آمد. شیوع اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان سال اول ابتدایی (47/2 درصد) نسبت به دو مقطع دیگر بیشتر بود.نتیجه‌گیری: شیوع اختلالات رفتاری در کودکان به ویژه در گروه سنی سال اول ابتدایی، نگران کننده است و اهمیت بیماریابی دقیق با برنامه‌های غربالگری گسترده و برنامه‌ریزی مناسب برای پیشگیری را نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prevalence of Behavioral Disorders in Iranian Children
چکیده انگلیسی مقاله Background: Behavioral disorders in children have relationship with decrease in learning and educational progress in childhood and cause behavioral disorders in adulthood. This study aimed to determine the prevalence of behavioral disorders in Iranian children.Methods: In this cross-sectional descriptive study, all of the first grade students in three school levels all over the country were examined in aspect of different disturbances including behavioral disorders. Data collecting was done using registered information in students’ health ID cards and Rutter’s questionnaire, parents form.Findings: The prevalence of behavioral disorders was 1.42% among the children, 1.5% for girls and equal for boys, 1.6% in urban areas and 1.4% in rural areas. Behavioral disorders were more popular among the first-grade students of primary school (2.47%) than other grades.Conclusion: Prevalence of behavioral disorders in students, especially in first grade of primary school, is worrying. This shows the importance of exact recognition and identification of endanger persons with wide-spread, steady and high-sensitive screening programs and questionnaire.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن جاري |
استاديار، مرکز تحقيقات رشد و نمو کودکان و دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران

رؤيا کليشادي |
استاد، مرکز تحقيقات رشد و نمو کودکان و دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران

گلايول اردلان |
پزشک عمومي، مربي، اداره کل سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، تهران، ايران

مجذوبه طاهري |
پزشک عمومي، مربي، اداره کل سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، تهران، ايران

مهناز تسليمي |
کارشناس ارشد، دفتر سلامت مدارس، وزارت آموزش وپرورش، تهران، ايران

محمد اسماعيل مطلق |
اداره کل سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، تهران، ايران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/2222
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469342.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات