تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۶-۱۳

عنوان فارسی پیش‌بینی سطح سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس متغیرهای جمعیت ‌شناختی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی به دلیل مواجهه با محیط پرتنش و وجود عوامل تنش‌زا در تجارب آموزشی و بالینی، از نظر ابتلا به اختلالات روانی جزء گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند. با توجه به تأثیر سلامت روان بر عملکرد فرد، مطالعه حاضر با هدف پیش‌بینی سطح سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس متغیرهای جمعیت ‌شناختی انجام شد.روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 521 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شرکت نمودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبـقه‌ای وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه سلامت عمومی 28 سؤالی (General Health Questionnaire یا GHQ-28) بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های Independent t، ANOVA و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: بر اساس نتایج تحلیل رگرسـیون، جنسیت با ضریب تعیین 6/9 درصد، بیشترین سهم را در پیش‌بینی سلامت روان دانشجویان ایفا ‌کرد (میانگین نمره اختلال سلامت روان در دختران بیشتر از پسران بود) و متغیرهای جنسیت، تأهل، وضعیت سکونت، علاقمندی به رشته، شاخص توده بدنی، شغل، وضعیت اقتصادی، استعمال سیگار و تحصیلات والدین نیز در مجموع، 1/30 درصد از واریانس سلامت روان دانشجویان را تبیین نمود (1/30 = R2).نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، نزدیک به نیمی از دانشجویان مورد مطالعه نمره بالاتر از نقطه برش را کسب کردند و می‌توان اذعان داشت که سلامت روان آنان در سطح پایینی قرار دارد. همچنین، عوامل جمعیت ‌شناختی مؤثر بر سلامت روان دانشجویان قابل توجه بود. بنابراین، برنامه‌ریزی به منظور شناسایی دقیق عوامل مؤثر بر سلامت روان دانشجویان و کمک به ارتقای آن ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Predictors of Mental Health of Medical Students in Isfahan University of Medical Sciences, Iran, Based on Demographic Variables
چکیده انگلیسی مقاله Background: Medical students are considered as high-risk groups for mental disorders due to exposure to a stressful environment and multiple stressors in their educational and clinical experiences. Considering the impact of mental health on individual performance, the present study was carried out with the aim of predicting medical students' mental health status based on demographic variables.Methods: This descriptive correlational study was implemented on 521 students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran. The participants were chosen through stratified random sampling. The data gathering tools included a demographic information form and the 28-item General Health Questionnaire (GHQ-28). The data were analyzed using descriptive and analytical statistics (Student independent t-test, ANOVA, and multiple linear regressions) in SPSS software.Findings: The results of regression analysis indicated that sex was the best predictor of the students’ mental health with a determination coefficient of 9.6%. Mean score of mental health problems was higher in girsl than boys. The variables of sex, marital status, residential status, interest in the field of study, BMI, occupation, economic status, smoking status, and the academic status of parents, in total, explained 30.1% of the variance in students’ mental health (R2 = 30.1).Conclusion: Nearly half of the students’ mental health scores were above the cutoff point. Thus, it can be stated that they had low mental health levels. Moreover, the demographic factors affecting the mental health of the students were remarkable. Therefore, careful planning to identify factors affecting the mental health of students and to promote their mental health seems necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امير موسي رضايي |
کارشناس ‌ارشد، عضو هيأت علمي، گروه سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران

حسين عابدي |
کارشناس ارشد، عضو هيأت علمي، گروه علوم تربيتي، دانشکده دانشور، دانشگاه فرهنگيان، تهران، ايران

حکيمه آقايي |
استاديار، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شاهرود، شاهرود، ايران

محمدرضا خبازي فرد |
کارشناس ارشد، گروه روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران، ايران

محمد درويش |
کارشناس، بيمارستان نور و حضرت علي‌اصغر (ع)، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/2406
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469326.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات