تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۵۸-۶۴

عنوان فارسی بررسی سطح سرمی عنصر روی و رابطه آن با کارکرد شناختی و تحصیلی در دانش‌آموزان دختر هنرستان‌های شهرستان ایذه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی تأثیرگذار بر کارکرد شناختی محسوب می‌شود. روی از عناصر ریزمغذی است که کمبود آن در ابتدای زندگی عوارض جبران‌ناپذیر و در مراحل بعدی رشد، عوارض شناختی قابل برگشتی بر جای می‌گذارد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی سطح سرمی عنصر روی و ارتباط آن با کارکرد شناختی و تحصیلی دانش‌آموزان دختر هنرستانی بود.روش‌ها: در این پژوهش مقطعی، 100 دانش‌آموز دختر هنرستانی انتخاب و سطح سرمی عنصر روی با استفاده از روش جذب اتمی اندازه‌گیری شد. کارکرد شناختی شامل بهره هوشی، حافظه و تمرکز با استفاده از آزمون‌های بهره هوشی Raven، آزمون حافظه Wechsler (Wechsler Memory Scale یا WMS) و آزمون‌های خط‌زنی (آزمون دقت Bonardel و خط‌زنی حروف) مورد بررسی قرار گرفت. وضعیت تحصیلی نیز با استفاده از معدل تحصیلی موجود در پرونده تحصیلی محاسبه گردید. از رگرسیون تعمیم یافته (Generalized linear model یا GLM) برای بررسی تأثیر سطح سرمی عنصر روی بر تغییرات میزان نمرات آزمون‌های بهره هوشی، حافظه، تمرکز و کارکرد تحصیلی استفاده شد.یافته‌ها: میانگین سطح سرمی عنصر روی، 00/31 ± 51/105 میکروگرم بر دسی‌لیتر بود. میانگین نمرات آزمون‌های بهره هوشی Raven، WMS، دقت Bonardel، خط‌زنی حروف و معدل تحصیلی به ترتیب 80/11 ± 44/91، 2/11 ± 6/84، 6/0 ± 0/46، 20/5 ± 84/44 و 80/1 ± 51/14 به دست آمد. بین سطح سرمی عنصر روی و آزمون‌های بهره هوشی Raven، WMS، خط‌زنی حروف و حذف عدد رابطه معنی‌داری وجود داشت (050/0 > P)، اما بین سطح سرمی روی و معدل تحصیلی ارتباطی مشاهده نشد.نتیجه‌گیری: بین کارکرد شناختی از جمله بهره هوشی، حافظه و تمرکز با سطح سرمی عنصر روی رابطه وجود دارد. لازم است نسبت به آموزش مصرف مواد غذایی حاوی این عنصر جهت پیشرفت تحصیلی توجه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روی، فرایند شناختی، وضعیت تحصیلی، دختران نوجوان،

عنوان انگلیسی Relationship between Zinc Serum Level and Cognitive Function and Educational Status in Female Students of Art Schools in Izeh, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nutrition has been recognized as one of the most important factors affecting cognitive function. Zinc is a micronutrient element, the deficiency of which has irreversible complications in early life and reversible complications in later stages of life. The main objective of this study was to assess the correlation between serum zinc concentrations and cognitive function and educational performance in young girls in art schools.Methods: In this cross-sectional study, 100 students were randomly assessed and their serum zinc status was assessed using flame atomic absorption spectrometry technique. Intelligence quotient (IQ), memory, and attention were measured using Raven’s Progressive Matrices (RPM), Wechsler Memory Scale (WMS), and Bonnardel’s accuracy/letter eliminating tests, respectively. Educational performance was assessed using the academic scores average. General linear model (GLM) was used to evaluate the effect of serum zinc levels on variation in IQ, memory, attention, and educational scores.Findings: The mean ± standard deviation (SD) of zinc serum level was 105.51 ± 31 µg/dl. The mean ± SD of RPM, WMS, Bonnardel’s accuracy test and Bonnardel’s letter eliminating test scores, and academic scores average were 91.44 ± 11.80, 84.6 ± 11.2, 46.0 ± 0.6, 44.84 ± 5.20, and 14.15 ± 1.80, respectively. A significant positive relationship was detected between serum zinc levels and scores of RPM, WMS, and Bonnardel’s tests (P < 0.05 for all). However, no significant relation was found between zinc serum levels and academic scores average.Conclusion: Serum zinc level has a positive relationship with IQ, memory, and attention in young female students. Thus, education regarding the use of zinc must be considered in order to improve educational performance in young female students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کبري طهماسبی سولگانی |
کارشناس ارشد، گروه تغذیه، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران

رضا امانی |
استاد، مرکز تحقیقات دیابت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز و گروه تغذیه بالینی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

زهرا نظری |
مربی، گروه سم‌شناسی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران

کامبيز احمدی |
دانشیار، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران

سرور نعمت‌پور |
مربی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/2860
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469254.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات