تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۴-۱۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه شهرستان مشهد در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، مؤثرترین راه علیه ایدز، آموزش بهداشت است. نوجوانان دختر از جمله گروه‌های در معرض خطر در برابر ایدز می‌باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز در دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه شهرستان مشهد انجام شد.روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 80 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه شهرستان مشهد در سال 1395 در دو گروه 40 نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند. مداخله آموزشی برای گروه آزمون به روش سخنرانی و بحث گروهی انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه سه قسمتی شامل مشخصات شخصی، آگاهی و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Paired t، Independent t و 2c در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: اختلاف معنی‌داری میان متغیرهای دموگرافیک دو گروه مورد بررسی مشاهده نشد. قبل از مداخله اختلاف معنی‌داری بین دو گروه در متغیرهای آگاهی، حساسیت، شدت، منافع، موانع درک شده و خودکارامدی وجود نداشت (050/0 < P)، اما بعد از مداخله در متغیرهای ذکر شده به جز سازه حساسیت درک شده، اختلاف معنی‌داری مشاهده شد (050/0 > P).نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر تأثیر و کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز تأکید نمود و نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، باعث افزایش شدت، منافع درک شده و خودکارامدی و کاهش موانع درک شده در دختران دانش‌آموز می‌شود. ایجاد حساسیت در این گروه سنی نیازمند مداخله طولانی مدت می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایدز، دانش‌آموزان، الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی،

عنوان انگلیسی Effect of Educational Interventions Based on the Health Belief Model on the Promotion of AIDS Preventive Behaviors among Female High School Students in Mashhad, Iran, in 2016
چکیده انگلیسی مقاله Background: According to the World Health Organization (WHO), the most effective way to prevent AIDS is health education. Adolescent girls are one of the high-risk groups in this regard. The aim of this study was to determine the effectiveness of educational interventions based on the health belief model (HBM) on the promotion of AIDS preventive behaviors in female high school students in Mashhad, Iran, in 2016.Methods: This quasi-experimental study was conducted on 80 female high school students. The subjects were divided equally into case and control groups (n = 40). The educational intervention was performed in the form of lectures and group discussion in the experimental group. The data collection tool was a 3-part questionnaire consisting of demographic characteristics, and HBM knowledge and constructs. Collected data were analyzed using paired t-test, independent t-test, and chi-square in SPSS software.Findings: In this study, no significant differences were observed between the two study groups in terms of demographic characteristics. Before the intervention, there were no significant differences between the two groups in terms of knowledge, perceived susceptibility, perceived severity, perceived benefits, perceived barriers, and self-efficacy (P > 0.05). However, after the intervention, there was a significant difference between the groups in the mentioned variables except perceived susceptibility (P < 0.05).Conclusion: The research findings demonstrated the effectiveness of the HBM on AIDS preventive behaviors. The results indicated that education based on the HBM improved knowledge, perceived severity, benefits, barriers, and self-efficacy and reduce perceived barriers among female students. Creating sensitivity in this age group requires long term intervention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده سارا خرازی |
دانشجوي کارشناسي ارشد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي مشهد، مشهد، ایران

نوشين پيمان |
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/2899
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469247.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات