|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۳۴-۱۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر کلاسهای آمادگی زایمان فیزیولوژیک در دوران بارداری بر خودکارامدی زنان در زایمان طبیعی در مراجعان مراکز منتخب شهر اصفهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: خودکارامدی، اعتقاد شخص به تواناییهای خود برای انجام یک رفتار خاص به صورت موفقیتآمیز میباشد که میتواند بر رفتار، الگوهای فکری و عکسالعملهای او تأثیر بگذارد. مادرانی که خودکارامدی بالایی دارند، با غلبه بر ترس زایمان، انجام آن را دست یافتنی میدانند. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر کلاسهای آمادگی زایمان فیزیولوژیک بر خودکارامدی زنان جهت زایمان طبیعی انجام شد.روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی دو گروهی و یک سوکور بود که بر روی 72 مادر باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی منتخب شهر اصفهان در سال 1393 انجام گردید. نمونهها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. افراد گروه مداخله کلاسهای آموزش زایمان فیزیولوژیک را به صورت 8 جلسه 2 ساعته دریافت نمودند. افراد گروه شاهد نیز از مراکزی انتخاب شدند که کلاسهای آموزش زایمان فیزیولوژیک نداشتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، شرححال مامایی و پرسشنامه محقق ساخته (17 سؤالی) خودکارامدی زنان در زایمان طبیعی بود که در سه مرحله قبل از آموزش، یک هفته و یک ماه پس از آموزش توسط مادران تکمیل شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون Mann-Whitney در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بر اساس نتایج آزمون Mann-Whitney، نمره خودکارامدی قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنیداری نداشت (51/0 = P)؛ در حالی که یک هفته بعد از انجام مداخله (05/0 = P) و یک ماه پس از انجام مداخله (04/0 = P)، تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده شد.نتیجهگیری: کلاسهای آموزش زایمان فیزیولوژیک، در ارتقای نمره خودکارامدی زنان در زایمان طبیعی و انتخاب روش زایمان مؤثر میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکارامدی، زایمان، زنان باردار، آموزش، |
|
عنوان انگلیسی |
An Evaluation of the Effect of Physiological Childbirth Preparation Classes during Pregnancy on Vaginal Delivery Self-Efficacy of Women in Selected Centers of Isfahan, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Self-efficacy is an individual’s belief in his/her own ability to perform a behavior successfully and can affect his/her behavior, thought patterns, and reactions. Mothers with high self-efficacy, cope with natural childbirth by overcoming their fears. The aim of the present study was to determine the effect of physiological childbirth preparation classes during pregnancy on vaginal delivery self-efficacy.Methods: This single-blind, clinical trial with two groups was conducted on 72 pregnant women referring to selected health centers of Isfahan, Iran, in 2014. The subjects were randomly assigned to two groups. Individuals in the intervention group received 8 sessions of physiological childbirth classes, each lasting 2 hours. The control group participants were selected from centers which did not have physiological childbirth education classes. Data were collected using a demographic characteristics form, obstetric history form, and the researcher-made women's self-efficacy questionnaire (17 questions). The questionnaires were completed by mothers in the 3 stages of before the education, and 1 week and 1 month after the education. Data analysis was performed using descriptive statistics and Mann-Whitney test in SPSS software.Findings: The results of Mann-Whitney test showed no significant difference in self-efficacy score before the intervention between the two groups (P = 0.51). However, 1 week after the intervention (P = 0.05) and 1 month after the intervention (P = 0.04), a statistically significant difference was observed between the two groups.Conclusion: Physiological childbirth education classes are effective on the improvement of self-efficacy score and selection of delivery method. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مژگان خسروی | کارشناس، مرکز بهداشت شماره 1، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
شهناز کهن | دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی و گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
زینب حیدری | گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
زهرا سهرابی | دانشجوی دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/2848 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469225.pdf |
کد مقاله (doi) |
10.22122/jhsr.v13i2.2848 |
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|