تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۵۰۷-۵۱۴

عنوان فارسی بررسی عوامل پیشگویی‌کننده خودمراقبتی،آگاهی و باور عمومی در مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها: کاربرد تئوری شناختی- اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افزایش مقاومت آنتی‌میکروبی، نتیجه افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک در مواقع غیر ضروری است. گونه‌های مقاوم و کاهش کارایی آنتی‌بیوتیک‌ها باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به سیستم سلامت شده است. پژوهش حاضر، با هدف تعیین عوامل پیش‌بینی کننده خودمراقبتی، آگاهی و باور عمومی در مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها بر اساس تئوری شناختی- اجتماعی در مراجعان مراکز بهداشتی درمانی جنوب تهران طراحی و اجرا شد.روش‌ها: مطالعه حاضر تحلیلی با مشارکت 260 نفر از مراجعان به مراکز بهداشتی درمانی جنوب تهران در سال 1396 انجام شد که به روش تصادفی از 8 مرکز تابعه دانشگاه وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه محقق ساخته بر طبق تئوری شناختی- اجتماعی بود که شامل اطلاعات جمعیتی شرکت کنندگان و پرسش‌نامه سؤالات خودمراقبتی، آگاهی و باورعمومی می‌شد و به روش خودگزارش‌دهی تکمیل گردید. برای تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار SPSS، آزمون‌های رگرسیون خطی و ضریب همبستگی Pearson استفاده شد. سطح معنی‌داری در مطالعه حاضر کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سنی شرکت کنندگان 4/12 ± 3/36 سال بود. از میان سازه‌های تئوری شناختی- اجتماعی، دانش، خودکنترلی و خودمدیریتی سهم معنی‌داری در تبیین خودمراقبتی داشت (05/0 > P). سازه دانش تنها سازه‌ای بود که آگاهی را پیش‌بینی کرد (05/0 > P). سازه دانش، انتظارات پیامد، موانع درک شده و سازگاری عاطفی سازه‌هایی بود که باور عمومی را تبیین نمود (05/0 > P).نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که سازه‌های تئوری شناختی- اجتماعی می‌تواند جهت طراحی مداخلات آموزشی برای بهبود خودمراقبتی، آگاهی و باور عمومی در زمینه مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودمراقبتی، خودمدیریتی، تئوری شناختی- اجتماعی، آنتی‌بیوتیک،

عنوان انگلیسی Assessing the Predictive Factors of Self-Care, Public Knowledge, and General Belief in Rational Use of Antibiotics, Based on Social Cognitive Theory
چکیده انگلیسی مقاله Background: When treatment by antibiotic is not essential, an increase in antibiotic use leads to antimicrobial resistance. Resistant species and reduced effectiveness of antibiotics cause a lot of expenses for the health system. This study was performed based on social cognitive theory in public health centers in south region of Tehran City, Iran, to determine the role of predictors of self-care, public knowledge, and general belief in the rational use of antibiotics.Methods: This analytic study was carried out with co-operation of 260 clienteles to eight subsidiary centers in south region of Tehran City during the year 2017 who were randomly assigned. Data collection tool was a researcher-made questionnaire based on social cognitive theory included demographic information, self-care questionnaire, public knowledge, and general belief, which was completed using interview and self-reporting method. Linear regression, and Pearson correlation tests were used to data analysis via SPSS software. Significance level was considered less than 0.05.Findings: The mean ±standard deviation of participants’ age was 36.3 ± 12.4 years. Among the components of social cognitive theory, knowledge, self-control, and self-management had significant contribution to self-care (P < 0.05 for all). Knowledge component was the only component that predicted the public knowledge (P < 0.05). Knowledge, expectations of the outcome, perceived barriers, and emotional compatibility were the components that explained the general belief (P < 0.05 for all).Conclusion: Study results revealed that the components of social cognitive theory can be effective for designing theory-based educational interventions to improve self-care, public knowledge, and general belief in the context of rational use of antibiotics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نگار اکبری سومار |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

بهرام محبی |
استادیار، ﻣﺮﻛﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺪاﺧﻼت ﻗﻠﺒﻲ و ﻋﺮوﻗﻲ و مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی و گروه قلب و عروق، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

رویا صادقی |
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

آذر طل |
دکتری، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

مهدی یاسری |
استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3241
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469201.pdf
کد مقاله (doi) 10.22122/jhsr.v13i4.3241
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات