تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۰۵-۴۰۹

عنوان فارسی بررسی میزان تأثیر دوره‌های آموزشی ضمن ‌خدمت بر کاهش استرس شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دوره‌های آموزشی ضمن ‌خدمت، کارکنان سازمان را در حل مشکلات و اخذ تصمیمات شغلی توانمند می‌سازد. هنگامی که نیازهای شغلی با توانایی‌های فرد همخوانی نداشته باشد، استرس شغلی رخ می‌دهد که منجر به بروز تأثیرات منفی بر سلامت جسمی و روانی، کاهش کارایی و عدم بهره‌وری در سازمان می‌گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر دوره‌های آموزش ضمن‌ خدمت بر کاهش استرس شغلی کارکنان صورت گرفت.روش‌ها: این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی بر روی 120 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با نمونه‌گیری تصادفی انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌های ضمن ‌خدمت ستوده و استرس شغلی Davis به ترتیب با ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 70/0 و 90/0 بود. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: 5/35 درصد شرکت‌ کنندگان مرد و 5/64 درصد زن بودند. میانگین نمره استرس شغلی کارکنان، 3/11 ± 4/16 به دست آمد. بر اساس آزمون همبستگی Pearson، بین نمره استرس شغلی با نوع استخدام، دلایل شرکت در دوره‌ها و مزایای آن‌ها ارتباط معنی‌داری مشاهده شد (050/0 > P). بین نمره استرس شغلی و تأثیرات دوره‌ها (رضایتمندی) رابطه معکوس (208/0- = r، 020/0 = P) و با میزان غیبت در طول سال رابطه مستقیمی وجود داشت (424/0 = r، 001/0 > P).نتیجه‌گیری: کسب مهارت‌های فنی و عملیاتی، از مهم‌ترین نیازهای کارکنان محسوب می‌شود. بنابراین، ضروری است سازمان در جهت ارتقای شغلی کارکنان با به کارگیری راهکارهای حمایتی، از تأثیرات درازمدت استرس شغلی بر عملکرد و انگیزش آنان پیشگیری نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس شغلی، ضمن‌ خدمت، کارکنان،

عنوان انگلیسی The Effect of Inservice Training Courses on Reducing Staff Stress in Isfahan University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study aimed to investigate the effect of inservice training on the reduction of job stress among employees of Isfahan University of Medical Sciences, Iran.Methods: In this descriptive scaling correlational survey, using stratified random sampling 120 subjects were selected from the employees of the faculties of Isfahan University of Medical Sciences. In order to collect the data, the Sotoudeh Inservice Training Questionnaire with 22 questions and the Cronbach's alpha of 0.701, and Davis Job Stress Questionnaire with 20 questions and the Cronbach's alpha of 0.906 were used. The data were analyzed using SPSS software.Findings: 35.5 percent of participants were men and the rest 64.5 percent were women. The mean total job stress score was 16.4 ± 11.3. Based on Pearson correlation coefficient test, there were significant relationships between the type of employment, the reasons for participation in inservice training, and the benefits of taking part in such courses with the job stress score (P < 0.050 for all). In addition, there were reverse relationships between job stress score and general satisfaction with both general and professional courses (P = 0.020, r = -0.208). A direct relationship was observed between job stress and annual absenteeism (P < 0.001, r = 0.424).Conclusion: Getting technical and operational skills is one of the most important needs of employees. So, it is vital for institutes to prevent the long-term effects of occupational stress on employees’ performance and motivation in order to promote the career of employees by using supportive strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اعظم بدل‌زاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه برنامه ریزی درسی، موسسه آموزش عالی صفاهان، اصفهان، ایران

سیدابراهیم میرشاه‌جعفری |
استاد، گروه برنامه ریزی درسی، موسسه آموزش عالی صفاهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3229
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469185.pdf
کد مقاله (doi) 10.22122/jhsr.v13i4.3229
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات