تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۳۲۱-۳۲۷

عنوان فارسی خودکارامدی در انجام فعالیت بدنی دانش‌آموزان مقطع متوسطه یک شهرستان فلاورجان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فعالیت بدنی یکی از عوامل مهم حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت خودکارامدی و فعالیت بدنی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت.روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود و بر روی 254 دانش‌آموز پسر مقطع متوسطه اول انجام شد. نمونه‌ها با روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و اطلاعات آن‌ها به وسیله پرسش‌نامه استاندارد بین‌المللی فعالیت بدنی (International physical Activity Questionnaire یا IPAQ) و پرسش‌نامه خودکارامدی فعالیت بدنی جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Independent t، همبستگی Pearson، One-way ANOVA و Linear regression در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 050/0 > P به عنوان سطح معنی‌داری داده‌ها در نظر گرفته شد.یافته‌ها: میانگین نمره فعالیت بدنی دانش‌آموزان، 37/2087 ± 36/2630 مت بر کالری در هفته به دست آمد. 2/10 درصد دانش‌آموزان فعالیت بدنی شدید، 3/52 درصد فعالیت بدنی متوسط و 5/37 درصد فعالیت بدنی ضعیف داشتند. میانگین نمره خودکارامدی، 14/18 ± 26/57 بود. همچنین، ارتباط معنی‌داری بین خودکارامدی و فعالیت بدنی مشاهده گردید (001/0 > P، 24/0 = r). خودکارامدی و تحصیلات مادر، فعالیت بدنی را به میزان 36/0 پیشگویی کرد.نتیجه‌گیری: خودکارامدی فعالیت بدنی در تحقیق حاضر، متوسط گزارش گردید. با توجه به این که درک خودکارامد بودن در مورد فعالیت بدنی به عنوان یک عامل درونی بر روی انجام آن تأثیر می‌گذارد، توصیه می‌شود با استفاده از استراتژی‌های خودکارامدی، فعالیت بدنی در دانش‌آموزان ارتقا یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فعالیت بدنی، خودکارامدی، دانش‌آموزان،

عنوان انگلیسی Self-Efficacy in Physical Activity among High School Students in the Falavarjan City, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Physical activity is a key factor in maintaining health and preventing non-communicable diseases. The present study was conducted in 2016-2017 academic year to investigate level of self-efficacy and physical activity among boy high school students (junior) in the city of Flavarjan, Iran.Methods: The present descriptive-analytical study was conducted on 254 boy junior high school students selected according to a multistage cluster sampling method. Data were collected using the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) and Physical Activity Self-Efficacy Questionnaire. Data were analyzed using Pearson, independent t, one-way ANOVA, and linear regression tests at the significance level of P < 0.050.Findings: Students' mean physical activity score was 2630.36 met/cal/week, and physical activity was intense in 10.2%, moderate in 52.3%, and poor in 37.5% of students. Mean self-efficacy score was 57.26 ± 18.14. A significant relationship was observed between self-efficacy and physical activity (r = 0.24, P < 0.001). Mother education and self-efficacy predicted physical activity by 0.36.Conclusion: Self-Efficacy in physical activity among high school students was moderate. As regards, self-efficacy affects physical activity as an intrinsic factor; so, it is recommended to use strategies of self-efficacy to enhance physical activity among the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله باقر احمدی |
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

فاطمه بستامی |
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم‌آباد، ایران

زهرا توکلی |
کارشناس، گروه بهداشت عمومی، مرکز بهداشت شهرستان فلاورجان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

فیروزه مصطفوی |
دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3485
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469126.pdf
کد مقاله (doi) 10.22122/jhsr.v14i3.3485
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات