تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۲۲-۱۲۸

عنوان فارسی ارتباط وضعیت تحصیلی با سلامت روان، حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال۱۳۹۶
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بررسی عوامل اثرگذار بر وضعیت تحصیلی دانشجویان که به عنوان مهم‌ترین افراد یک جامعه به شمار می‌روند، اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین وضعیت تحصیلی با سلامت روان، حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش‌‌ها: پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر در ارتباط با 231 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های اطلاعات دموگرافیک، بهزیستی روان‌شناختی ریف (Reef)، حمایت اجتماعی شربورن و استوارت (Sherbourne و Stewart) و رضایت از زندگی داینر (Diener) جمع‌آوری شدند. شایان ذکر است که به منظور سنجش وضعیت تحصیلی دانشجویان از معدل کل سه ترم اخیر آن‌ها استفاده گردید.    یافته‌ها: نتایج نشان دادند که بین نمره رضایت از زندگی، بهزیستی روان‌شناختی و حمایت اجتماعی رابطه مستقیمی وجود دارد. همچنین، نتایج آنالیز رگرسیون خطی چندگانه حاکی از آن بودند که از بین متغیرهای مورد نظر به ترتیب رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی، بهترین پیش‌بینی‌کننده‌ها برای وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده‌اند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌ دست آمده می‌توان گفت که وضعیت تحصیلی دانشجویان از رضایت از زندگی خود و حمایت اجتماعی افراد مرتبط با آن‌ها متأثر می‌باشد. در این راستا پیشنهاد می‌شود در برنامه آموزشی دانشجویان به مبحث رضایت از زندگی پرداخته شود و شیوه‌های جلب حمایت اجتماعی به شکل صحیح به آن‌ها آموزش داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Correlation of Academic Achievement with Mental Health, Life Satisfaction, and Social Support among Students of Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran, in 2017
چکیده انگلیسی مقاله Background: It is of utmost importance to assess the factors influencing the academic achievements of students who are considered as the most important members of societies. This study aimed to identify the correlation of academic achievement with mental health, life satisfaction, and social support among students of Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. Methods: This descriptive-analytical study was conducted on 231 students at Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. The data were collected using a demographic information form, Reef psychological well-being questionnaire, social support survey (Sherbourne and Stewart), and the satisfaction with life scale (Diener). Moreover, the students’ total average marks of the last three semesters were employed to assess their academic achievements.  Findings: According to the results, there is a direct correlation between life satisfaction scores and psychological welfare with social support. In addition, the results obtained from the multiple linear regressions revealed that among the considered variables, life satisfaction and social support ranked the first and second predictors for the students’ academic achievements, respectively. Conclusion: Regarding the obtained results, it can be assumed that the students’ academic achievement is influenced by life satisfaction and social support of people who are associated with them. Therefore, it is suggested to embed the topic of life satisfaction in students’ educational curriculum; moreover, methods of social support attraction should be taught in the most effective ways.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نجمه فرجی کاهکش |
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان ایران

مریم عمیدی مظاهری |
هیت علمی

اکبر حسن زاده |



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3555
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469092.pdf
کد مقاله (doi) 10.32592/hsr.2019.15.2.100
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات