|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۸۴-۱۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش تمرینات بازیمحور بر خودپنداره بدنی دانشآموزان دارای اضافهوزن با اختلال هماهنگی رشدی |
|
چکیده فارسی مقاله |
روشها: پژوهش حاضر از مطالعات نیمهتجربی میباشد که در آن 50 کودک 10-8 ساله با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس معیارهای ورود به پژوهش از بین مدارس ابتدایی انتخاب شدند و پس از انجام پیشآزمون به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (30n=) و کنترل (20n=) قرار گرفتند. در مرحله پیشآزمون و پسآزمون برای سنجش اختلال هماهنگی افراد از آزمون رشد حرکتی MABC-2 (Movement Assessment Battery for Children) و برای بررسی خودپنداره بدنی از پرسشنامه Wilson استفاده شد. گروه آزمایش به مدت سه ماه در تمرینات شرکت نمودند و نتایج آزمونها در مرحله پسآزمون با استفاده از نرمافزار SPSS 21 و آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل گردیدند. نتیجهگیری: دوران کودکی یکی از مراحل مهم در شکلگیری خودپنداره میباشد. بر مبنای نتایج، بازی آثار سودمندی بر رشد اجتماعی و روانی کودکان دارای اضافهوزن و مبتلا به اختلال هماهنگی (که بیشتر در معرض مشکلات عاطفی هستند) دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Game-centered Exercises on the Physical Self-concept of Overweight Students with a Developmental Coordination Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Body composition changes affect different physical, motor, and mental aspects of individuals. Self-concept weakness poses a serious problem for both overweight children and children with developmental coordination disorder. In this regard, the present study aimed to assess the effect of play-based exercises on the self-concept of overweight children with developmental coordination disorder. Methods: This semi-experimental study was conducted on a total number of 50 children aged 8-10 years which were selected from elementary schools using the targeted sampling method and based on entry criteria. Following the pre-test, the participants were randomly assigned to the experimental group (n = 30) and control group (n = 20). In pre-test and post-test, the Movement Assessment Battery for Children (MABC-2) was used to measure the coordination disorder of subjects, and their physical self-concept was assessed using Wilson questionnaire. The experimental group underwent training for 3 months. In post-test, the data were analyzed in SPSS software (version 21) using a one-way analysis of covariance (ANCOVA) at a significant level of 0.05. Findings: As evidenced by the obtained results, a significant difference was detected between the scores of self-concept and subscales, including coordination, desirability, self-esteem, flexibility, and appearance between the two groups. Nonetheless, no significant difference was observed in the components of strength, endurance, physical activity, and health. Conclusion: Childhood is one of the important stages in the formation of self-concept. Based on the results, games can exert beneficial effects on the social and psychological development of overweight children with coordination disorders who are more exposed to emotional problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم شجاع | دانشجوی دکتری رشد حرکتی، گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سید محمد کاظم واعظ موسوی | استاد، گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه امام حسین، تهران، ایران
عبداله قاسمی | استادیار رفتار حرکتی، گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3569 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469080.pdf |
کد مقاله (doi) |
10.32592/hsr.2020.15.3.101 |
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|