تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۱۸۴-۱۹۱

عنوان فارسی نقش تمرینات بازی‌محور بر خودپنداره بدنی دانش‌آموزان دارای اضافه‌وزن با اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله روش‌‌ها: پژوهش حاضر از مطالعات نیمه‌تجربی می‌باشد که در آن 50 کودک 10-8 ساله با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و براساس معیارهای ورود به پژوهش از بین مدارس ابتدایی انتخاب شدند و پس از انجام پیش‌آزمون به‌ طور تصادفی در دو گروه آزمایش (30n=) و کنترل (20n=) قرار گرفتند. در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای سنجش اختلال هماهنگی افراد از آزمون رشد حرکتی MABC-2 (Movement Assessment Battery for Children) و برای بررسی خودپنداره بدنی از پرسشنامه Wilson استفاده شد. گروه آزمایش به مدت سه ماه در تمرینات شرکت نمودند و نتایج آزمون‌ها در مرحله پس‌آزمون با استفاده از نرم‌افزار SPSS 21 و آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل گردیدند. نتیجه‌گیری: دوران کودکی یکی از مراحل مهم در شکل‌گیری خودپنداره می‌باشد. بر مبنای نتایج، بازی آثار سودمندی بر رشد اجتماعی و روانی کودکان دارای اضافه‌وزن و مبتلا به اختلال هماهنگی (که بیشتر در معرض مشکلات عاطفی هستند) دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Game-centered Exercises on the Physical Self-concept of Overweight Students with a Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Body composition changes affect different physical, motor, and mental aspects of individuals. Self-concept weakness poses a serious problem for both overweight children and children with developmental coordination disorder. In this regard, the present study aimed to assess the effect of play-based exercises on the self-concept of overweight children with developmental coordination disorder. Methods: This semi-experimental study was conducted on a total number of  50 children aged 8-10 years which were selected from elementary schools using the targeted sampling method and based on entry criteria. Following the pre-test, the participants were randomly assigned to the experimental group (n = 30) and control group (n = 20). In pre-test and post-test, the Movement Assessment Battery for Children (MABC-2) was used to measure the coordination disorder of subjects, and their physical self-concept was assessed using Wilson questionnaire. The experimental group underwent training for 3 months. In post-test, the data were analyzed in SPSS software (version 21) using a one-way analysis of covariance (ANCOVA) at a significant level of 0.05. Findings: As evidenced by the obtained results, a significant difference was detected between the scores of self-concept and subscales, including coordination, desirability, self-esteem, flexibility, and appearance between the two groups. Nonetheless, no significant difference was observed in the components of strength, endurance, physical activity, and health. Conclusion: Childhood is one of the important stages in the formation of self-concept. Based on the results, games can exert beneficial effects on the social and psychological development of overweight children with coordination disorders who are more exposed to emotional problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم شجاع |
دانشجوی دکتری رشد حرکتی، گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سید محمد کاظم واعظ موسوی |
استاد، گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه امام حسین، تهران، ایران

عبداله قاسمی |
استادیار رفتار حرکتی، گروه آموزشی تربیت بدنی، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/3569
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/188/article-188-2469080.pdf
کد مقاله (doi) 10.32592/hsr.2020.15.3.101
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات