مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۹، شماره ۳۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد روشهای مدیریت سرعت در راههای شریانی درون شهری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در نواحی داخل شهری لازم است تا به­نحوی سرعت، به‌منظور مدیریت ایمنی تردد وسایل نقلیه کاهش داده شود. ابزارهای متنوعی برای این منظور توسعه داده ‌شده است که می­توان به دوربین‌های‌ کنترل‌ سرعت، سرعت‌کاه و تابلوی محدودیت سرعت به­عنوان مهم­ترین موارد اشاره کرد. روش: در اینجا، یک روش جدید با استفاده از چهار رویکرد کارایی ابزارهای مختلف مدیریت ‌سرعت بررسی ‌شده است. برای انجام مطالعات از یک مسیر شریانی با ابزارهای کنترل‌ سرعت متنوع در شهر کرمان استفاده شد. بر این اساس، روشی مبتنی بر تکنیک تداخل و شاخص‌های ایمنی جایگزین تصادفات توسعه داده شد. یافته‌ها: نتایج بررسی­ها نشان داد که سرعت‌کاه­ها نسبت به دوربین کنترل سرعت، تأثیر بیشتری بر کاهش سرعت وسایل نقلیه دارند. به‌طور متوسط، سرعت‌کاه قادر است میزان سرعت وسایل ­نقلیۀ عبوری را نسبت به دوربین کنترل سرعت به‌اندازۀ بیش از 20 کیلومتر بر ساعت کاهش دهد. همچنین درصد وسایل ­نقلیه­ای که پس از سرعت‌کاه سرعت خود را به حد سرعت مجاز رساندند، در حدود 15 درصد بیش از دوربین کنترل سرعت بوده است؛ اما تابلوی محدودیت سرعت در سطح اطمینان 95 درصدی، اثری بر کاهش سرعت رانندگان نداشت. همچنین یکی از مشکلات اصلی سرعت‌کاه­ها، نرخ بالای شتاب ترمزگیری وسایل­ نقلیه بوده و استفاده از تابلوی پیش‌آگاهی، تأثیر چندانی بر بهبود عملکرد آن‌ها در سطح اطمینان 95 درصدی نداشت. نتایج و پیشنهادها: بنابراین بایستی بازنگری به‌منظور افزایش اثرگذاری تابلوهای ترافیکی بر رانندگان صورت پذیرد. همچنین بر اساس نتایج حاصل‌شده می‎توان بیان داشت که افزایش تعداد و تنوع ابزارهای سرعت در یک مسیر می­تواند بر بهبود عملکرد آن‌ها برای مدیریت سرعت مؤثر باشد؛ به‌گونه‌ای که بر اساس تحلیل­های آماری صورت‌پذیرفته در سطح اطمینان 95 درصدی، میانگین سرعت وسایل­ نقلیه و شاخص­های یکنواختی سرعت و میزان تخطی از سرعت مجاز، در دو مسیر با ابزارهای مدیریت سرعت متفاوت، دارای تفاوت معنی­داری هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایمنی، سرعت مجاز، سرعت‌کاه و مدیریت سرعت،

عنوان انگلیسی dd
چکیده انگلیسی مقاله lkl
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نوید ندیمی |
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان

امیر حسین زارع میر حسینی |
کارشناسی ارشد راه‌وترابری، دانشگاه شهید باهنر کرمان.

وحید خلیفه |
استادیار بخش مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سیرجان


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_94118_561d6eb143310cb8356235f21ad0c59f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-2468959.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات