|
مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، جلد ۱۲، شماره ۲۲، صفحات ۱۳۳-۱۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان مهارت مدیریت زمان در بین نوجوانان و جوانان تهرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله برگرفته از پژوهشی است که هدفش شناسایی میزان مهارت مدیریت زمان نوجوانان و جوانان است .روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی و ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته مدیریت زمان می باشد. جامعه آماری را نوجوانان 12-18 ساله و جوانان 19- 30 ساله مناطق 22 گانه شهر تهران تشکیل می دهند. بدین منظور نمونه مورد مطالعه 856 نفر از نوجوانان و جوانان (نوجوانان436 نفر و جوانان 420 نفر) و (427 نفر پسر و 429 نفر دختر)، به روش نمونهگیری خوشهای سه مرحلهای انتخاب شدند. یافته های پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی تدوین شده است.دربخش توصیفی از شاخص های آمار توصیفی ودربخش استنباطی از آزمونهای آماری T مستقل برای متغیر جنسیت ، سن و آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای تعیین تفاوت بین متغیرهای سن، تحصیلات و طبقه اقتصادی ـ اجتماعی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد بیشتر جوانان از مهارت مدیریت زمان و تعداد کمی از نوجوانان از این مهارت بهره میگیرند. بین مهارت مدیریت زمان در شاخص هدفگذاری از نظر جنسیت تفاوت معنیداری وجود ندارد، ولی در شاخصهای اولویتبندی و برنامهریزی بین جنسیت تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین، بین سن و تحصیلات با مهارت مدیریت زمان تفاوت معنیداری وجود دارد، اما بین مهارت مدیریت زمان با پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی تفاوت معنیداری وجود ندارد. در مجموع، دختران نسبت به پسران در مدیریت کردن زمان موفق تر می باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارت مدیریت زمان، نوجوانان و جوانان، |
|
عنوان انگلیسی |
Examination of Amount of Time Management Skill among Tehrani Adolescents and Youth |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This article is derived from a research that aimed at determining the amount of time management skill among youth and adolescents. The research method is survey and the measurement tool is researcher-made questionnaire of time management. The statistical population includes Tehrani adolescents (12-18 years old) and youth (19-30 years old) in 22 districts of Tehran. Hence 856 respondents (436 adolescents and 420 young adults of which 427 were boys and 429 were girls) were selected by three-staged cluster sampling. The results have been compiled in two sections: descriptive and inferential. In the descriptive section, indexes of descriptive statistics and in the inferential section, independent T tests have been analyzed for gender and age, and variance analysis test has been used for determining the difference between the variables of age, education and socio-economic class by SPSS. The results show that most of young adults and a few numbers of adolescents use time management skills. There is not a significant difference in terms of gender in targeting index for time management skill but there is a significant difference in terms of gender in prioritizing and programming indexes. Also there is a significant difference in terms of age and education regarding time management skill. There is not any significant difference in terms of socio-economic class regarding time management skill. Also girls are more successful than boys regarding time management. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Time management skill, Adolescents and Youth |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://faslname.msy.gov.ir/article_94_d6464251d78817fe63365708de3e4dab.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1158/article-1158-2468801.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|