|
مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، جلد ۱۴، شماره ۳۰، صفحات ۱۶۱-۱۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین جامعهشناختی مدگرایی در بین جوانان شهر یزد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مدگرایی یکی از مهمترین پدیدههای اجتماعی مدرن است که هم زاده تحولات فرهنگی و اجتماعی معاصر و هم ریشه بروز بسیاری از تغییرات فرهنگی به شمار می آید. هدف این تحقیق، بررسی مدگرایی جوانان در یک رویکرد جامعه شناختی است. مبنای نظری برای طرح فرضیه چندمتغیره، نظریات بوردیو، گیدنز، بلاو، تاجفل و ترنر است و فرضیه پژوهش در قالب یک مدل ساختاری و چندمتغیره طرح شده است. مطالعه به روش پیمایشی، با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای با حجم 400 نفر در میان جوانان 15 تا 29 ساله شهر یزد با استفاده از پرسشنامه انجام شد. نتایج نشان داد میانگین شاخص کلی مدگرایی پایین تر از متوسط است. بیشترین تأثیرات بر مدگرایی بهترتیب ناشی از مدگرایی خانواده، منش، همنوایی اجتماعی، دینداری و دلبستگی به خانواده است. برآورد شاخصهای کلی برازش و همچنین ضرایب ساختاری و اندازهگیری، کلیت مدل طرح شده را تأیید میکند.- هرچند برخی اصلاحات در آن میتواند به بهبود مدل در مطالعات آینده کمک کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، مدگرایی، جوانان، خانواده، دینداری و منش، |
|
عنوان انگلیسی |
Sociological Analysis of Fashionism among the Youth of Yazd City |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Fashionism is an important social phenomena of modern societies that resulted from contemporary socio-cultural evolutions and simultaneously lead to cultural and social changes. The aim of this research was to a sociological analysis of fashionism among the youth of Yazd city. Theoretical frame was based on a multivariate hypothesis Bourdieu , Giddens , Blaw, Tajfel and Turner theories. In addition، the empirical literature has had a role in entering some variables into the model. The research method is survey in which 400 of youth of Yazd were selected based on a multi-stage cluster sampling method and data gathered by a questionnaire. The results showed that fashionism is under scale. Family fashionism, Habitus, social conformity, religiosity and attachment to family was more influencial variables on youth fashionism. The estimation of the global goodness-of-fit indices and the structural and measurement coefficients totally confirmed the model, although there are some recommendations for modification of the hypothesized model. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Fashionism, Youth, Family, Religiosity and Habitus |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://faslname.msy.gov.ir/article_135_2da82b743b9a038d6d6ff9c2f6a555c6.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1158/article-1158-2468711.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|