مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، جلد ۱۶، شماره ۳۸، صفحات ۱۲۵-۱۴۸

عنوان فارسی رابطه مصرف شبکه‌های اجتماعی مجازی و ترویج زبان پنهان در بین جوانان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشکده رفاه)
چکیده فارسی مقاله شبکه­های اجتماعی، گروهی از مهم­ترین ابزارهای فرهنگ­ساز در دنیای معاصر محسوب می شوند که نقش و تاثیر مهمی در تشکیل باورها، نگرش­ها، انگیزه­ها و رفتارهای افراد دارند. این شبکه­ها برای حفظ روابط اجتماعی موجود، پیدا کردن دوستان جدید، زمینه عضویت، فعالیت و مشارکت هدفمند کاربران را فراهم می آورند. زبان پنهان، یکی از گونه­های اجتماعی زبان است که دارای سابقه­ای با ویژگی­های خاص خود است. زبان پنهان، از مجموعه لغاتی تشکیل شده که صرفاً ابداعی هستند و هیچ پیشینه طبقاتی، نژادی، دینی و .... ندارند و به شدت تحت تاثیر شبکه­های اجتماعی تولید می­شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مصرف شبکه­های اجتماعی مجازی و ترویج زبان پنهان در بین جوانان صورت گرفته است. دانشجویان دانشکده رفاه، جامعه آماری مطالعه­ حاضر بوده­اند که محقق مصاحبه­هایی را با 16 نفر از آنان انجام داده است. نتایج به دست آمده از مصاحبه­ عمیق با این دانشجویان حاکی از این است که بیشترین تغییرات زبانی در سطح واژگان (مانند کوتاه­سازی یا حذف و ...) اتفاق افتاده است. سایر نتایج به دست آمده شامل حیطه­های آگاهی به زبان پنهان، کاربری استفاده از شبکه­های اجتماعی، مصرف شبکه­های اجتماعی، نوع ارتباط مخاطبان در شبکه­های اجتماعی، احساس مخاطب نسبت به واژه­ جدید، زبان تصویری، نوع نوشتار، محل کاربری شبکه­های اجتماعی، کاربرد واژه و نحوه واژه­سازی می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Using Virtual Social Networks to Promote the Hidden Language among Youth (Case Study: Refah University Students)
چکیده انگلیسی مقاله   "Virtual Social Networks" are one of the many services currently provided in the world of information technology. Social networks are one of the most significant culture creation tools in the contemporary world and have an important role in shaping of beliefs, attitudes, motivations and behaviours. These networks aid the users in maintenance of social relationships and finding new friends, and bring about the groundworks for membership, activity, and targeted participation. Secret language is a type of social language which has a record with particular characteristics. Secret language is made up of a set of words which do not have a background in social class, race, religion, etc. and their advent is heavily influenced by the social media. The research presented here has been conducted with the aim of assessing the place of virtual social networks in promoting secret language in the Refah University students. The population comprised of Refah University students, 16 of whom were interviewed by the researcher. The main questions of the study including: how and how often students utilise social networks, and the prevalence of secret language within the female social network users, were addressed by conducting in-depth interviews with these students. The primary findings suggest the most significant lingual changes have occurred on the word level (e.g. shortening, removal, etc.). Other results include: usage of social network, types of interaction between the users in social networks, the user's feeling towards new words, visual language, style of writing, the locations where social networks are accessed, application of words, and methods of creating words.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهره جعفری |
دکترای جامعه شناسی، گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده غیر انتفاعی رفاه، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

زهرا طالب لو |
دانشجوی کارشناسی ارشد، مطالعات فرهنگی، دانشکده غیرانتفاعی رفاه، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://faslname.msy.gov.ir/article_233_2b0f26fe5b038742051b19612ca9624c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1158/article-1158-2468613.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات