اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۶۴-۷۰

عنوان فارسی رابطه هوش اخلاقی مدیران دانشگاهی با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه: نقش میانجی‌گری سرمایه اجتماعی سازمان
چکیده فارسی مقاله زمینه: وجود مدیران با هوش اخلاقی بالا که کار را درست انجام می‌دهند و اصول اخلاقی را رعایت می‌کنند زمینه‌ساز تقویت سرمایه‌های نامشهودی چون سرمایه اجتماعی می‌گردد. از این رو در این پژوهش به بررسی رابطه هوش اخلاقی مدیران دانشگاهی با رضایت شغلی کارکنان با توجه به نقش میانجی‌گری سرمایه اجتماعی پرداخته می‌شود. روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی است. کل مدیران دانشگاهی و کارکنان دانشگاه‌های سراسری غیر پزشکی استان قم، جامعه آماری پژوهش را شکل می‌دهند. از بین جامعه آماری 485 نفره کارکنان، 217 نفر به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شد و به علت تعداد کم مدیران، کل مدیران این دانشگاه‌ها در نظر گرفته شدند. در تحلیل اطلاعات از ضریب آلفای کرونباخ، مدل‌سازی معادلات ساختاری و آزمون سوبل استفاده شده است. یافته‌ها: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش فوق، هوش اخلاقی تبیین‌گر 57% تغییرات سرمایه اجتماعی و سرمایه اجتماعی تبیین‌گر 61% از تغییرات رضایت شغلی کارکنان است و نقش میانجی سرمایه اجتماعی سازمان نیز در رابطه دو متغیر تأیید شد. نتیجه ­گیری: هوش اخلاقی مدیران دانشگاهی هم به صورت مستقیم و هم از طریق ارتقای سرمایه اجتماعی سازمانی در محیط دانشگاهی بر رضایت شغلی کارکنان اثرگذار است. لذا برنامه‌ریزی برای ارتقای آن در محیط‌های آکادمیک، یک ضرورت محسوب می‌شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، هوش اخلاقی، سرمایه اجتماعی کارکنان، رضایت کارکنان

عنوان انگلیسی Relationship between University Administrators’ Moral Intelligence and Staff’s Job Satisfaction: Mediating Role of Organizational Social Capital
چکیده انگلیسی مقاله Background: Existence of managers with high moral intelligence that do jobs right and observe ethical principles leads to strengthen intangible assets such as social capital. Therefore, this paper investigates the relationship between university administrators' moral intelligence and personnel job satisfaction with regard to mediating role of social capital. Method: this is an applied descriptive-correlation research. Research population includes all administrators and staff of governmental universities in Qom. All administrators and 217 out of 485 staff were selected as the sample research. Structural equation modeling for correlation testing and Sobel test for investigation of mediating role of social capital were used. Results: According to the results, moral intelligence explains 57% of social capital variation and social capital explains 61% of staff job satisfaction. Conclusion: The ethical intelligence of academic directors both directly and through the promotion of organizational social capital in the academic environment affects the job satisfaction of employees. Therefore, planning to improve it in academic settings is a necessity
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رسول عباسی |


شیلا رفیعی |


جبار باباشاهی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-14&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-2441383.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات