علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۶-۳۲

عنوان فارسی نقش خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در هر نظام آموزشی، هدف از آموزش یادگیری است. یکی از بهترین شاخص هایی که می توان از آن برای دستیابی به این هدف استفاده کرد، پیشرفت تحصیلی است در دنیای امروز  ایجاد توانایی خلاقیت و آفرینندگی در فراگیران و موضوع پیشرفت تحصیلی در اکثر کشورهای دنیا از جمله موضوعاتی است کـه فکـر و اندیشـه محققـان زیادی را به خود مشغول داشته است. این مطالعه با هدف ارتباط سنجی خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی بیرجند در سال 1396 انجام پذیرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 95-96 بودند که 324 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه خلاقیت سلطانی استفاده شد و معدل کل دانشجویان بعنوان معیار بررسی پیشرفت تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه‌ی 18 با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس انجام شد. یافته ها: در این مطالعه تعداد 200 دانشجوی دختر و 124 نفر دانشجوی پسر مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد 234 نفر از آنها در سن زیر 22 سال بودند، نتایج نشان داد بین خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد(37/0=r). براساس نتایج این مطالعه بین نمره خلاقیت براساس دانشکده تفاوت معناداری وجود نداشت ولی بین پیشرفت تحصیلی بر اساس دانشکده محل تحصیل و جنسیت تفاوت  معنی داری بدست آمد (05/0>p). نتیجه گیری: به دلیل رابطه بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی توانمند ساز در خصوص روش‌های اثربخش تدریس برای استادان در سطح دانشگاه در جهت استفاده از روش‌های تدریس خلاق پیشنهاد می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان

عنوان انگلیسی The role of creativity in the academic achievement of medical students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In each educational system, the purpose of learning is learning. One of the best indicators that can be used to achieve this goal is academic achievement. In today's world creating creativity, creativity in learners and the subject of academic achievement in most countries around the world are among the issues that have led many scholars thinking to engage themselves. The purpose of this study was to evaluate the relationship between creativity and academic achievement in medical students of Birjand University of Medical Sciences in 1396. Materials and Methods: The present study was a descriptive correlational study. The statistical population consisted of all students studying at Birjand University of Medical Sciences in the academic year 2017. 324 students were selected by stratified sampling. Soltani's  creativity questionnaire was used to collect data and total average score of students was used as a criterion for assessing academic achievement. Data were analyzed by SPSS.18 using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and ANOVA test. Results: In this study, 200 female students and 124 male students were studied. The results showed a significant positive correlation between creativity and students' academic achievement (r = 0.37). Based on the results of this study, there was no significant difference between the score of creativity regarding the faculty, but there was a significant difference between academic achievement based on the school of education and gender (P < 0.05). Conclusion: Due to the relationship between creativity and academic achievement, it is suggested to hold workshops and empowerment training courses on effective teaching methods for university professors in order to use creative teaching methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Creativity, Academic achievement, Students

نویسندگان مقاله محمد سعیدزاده | Mohammad Saeidzadeh
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

فریبا اسدی | Fariba Asadi
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

ملیحه رام | Malihe Ram
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-308-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1932/article-1932-2415349.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مقالات کامل
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات