|
روان سنجی، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۶۱-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل روانسنجی نسخه فارسی مقیاس فریبکاری تحصیلی در دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخه فارسی مقیاس فریبکاری تحصیلی (ACS؛ فارنسه، ترامانتانو،فیدا و پاسیلوا، 2011) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 200 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری (100 پسر و 100 دختر) به مقیاس فریبکاری تحصیلی و نسخه تجدید نظر شده هدف پیشرفت (AGQ-R، الیوت و مورایاما، 2008) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی مقیاس فریبکاری تحصیلی از روش آماری تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی مقیاس فریبکاری تحصیلی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازه مقیاس فریبکاری تحصیلی، ضریب همبستگی بین جهتگیریهای هدفی با فریبکاری تحصیلی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایه نرمافزار AMOS نشان داد که در نمونه دانشجویان ایرانی ساختار دوبُعدی مقیاس فریبکاری تحصیلی شامل کمکهای غیرمجاز و سرقت ادبی با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین جهتگیریهای هدفی با فریبکاری تحصیلی به طور تجربی از روایی سازه مقیاس فریبکاری تحصیلی حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی مقیاس فریبکاری تحصیلی برای زیرمقیاسهای کمکهای غیرمجاز و سرقت ادبی به ترتیب برابر با 90/0 و 85/0 به دست آمد در مجموع،نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس فریبکاری تحصیلی برای سنجش رفتارهای فریبکارانه تحصیلی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
ض |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Keywords |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ض |
|
نویسندگان مقاله |
امید شکری | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
سمانه عباس زاده | دانشجوی کارشناسی روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jpsy.riau.ac.ir/article_1667_4ffce9819f0082960ea5b01b8af9aa47.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1677/article-1677-2415068.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|