روان سنجی، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۶۱-۷۶

عنوان فارسی تحلیل روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس فریبکاری تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف آزمون روان­سنجی نسخه فارسی مقیاس فریبکاری   تحصیلی (ACS؛ فارنسه، ترامانتانو،فیدا و پاسیلوا،   2011) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام   شد. در مطالعه همبستگی حاضر 200 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری (100 پسر و 100   دختر) به مقیاس فریبکاری تحصیلی و نسخه تجدید نظر شده هدف پیشرفت (AGQ-R، الیوت و مورایاما، 2008) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی   مقیاس فریبکاری تحصیلی از روش­ آماری تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی   درونی مقیاس فریبکاری تحصیلی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به   منظور مطالعه روایی سازه مقیاس فریبکاری تحصیلی، ضریب همبستگی بین جهت­گیری­های   هدفی با فریبکاری تحصیلی گزارش شد. نتایج تحلیل   عاملی تاییدی بر پایه نرم­افزار AMOS نشان داد که در   نمونه دانشجویان ایرانی ساختار دوبُعدی مقیاس فریبکاری تحصیلی شامل کمک­های   غیرمجاز و سرقت ادبی با   داده­ها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به   همبستگی بین جهت­گیری­های هدفی با فریبکاری تحصیلی به طور تجربی از روایی سازه مقیاس فریبکاری تحصیلی   حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی مقیاس فریبکاری تحصیلی برای زیرمقیاس­های   کمک­های غیرمجاز و سرقت ادبی به ترتیب برابر با 90/0 و 85/0 به دست آمد در مجموع،نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مقیاس   فریبکاری تحصیلی برای سنجش رفتارهای فریبکارانه   تحصیلی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ض
چکیده انگلیسی مقاله Keywords
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ض

نویسندگان مقاله امید شکری |
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی

سمانه عباس زاده |
دانشجوی کارشناسی روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی https://jpsy.riau.ac.ir/article_1667_4ffce9819f0082960ea5b01b8af9aa47.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1677/article-1677-2415068.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات