روان سنجی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۷-۸

عنوان فارسی استانداردسازی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف   پژوهش حاضر «استانداردسازی   نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز در ایران» است و   سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش   رینولدز در جامعه هنجاری ایران دارای ویژگی­های روان­سنجی مطلوب   است؟ جامعه تحقیق را تمامی افراد در دامنه سنی 3 تا 90 سال تشکیل می­دهند که   تعداد آنها 2000 نفر بوده و از پرجمعیت­ترین استان­های ایران انتخاب شده­اند. در   تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای سهمی نامساوی از هر استان   تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری پژوهش حاضر، نسخه   دوم مقیاس­های   سنجش هوش رینولدز می­باشد که در سال 2015 توسط رینولدز و کامپهاوس به منظور اندازه­گیری   سنجش هوش با دو عامل هوش متبلور و هوش سیال با چهار آزمون کلمه هدف و گزینه   متفاوت از هوش متبلور و تمثیل قیاسی و بخش گمشده از هوش سیال بر روی 2154 نفر در   دامنه سنی 3 تا 94 سال طراحی و استانداردسازی شده است. دارای روایی و اعتبار   مطلوبی می­باشد. در راستای بررسی ویژگی­های روان­سنجی ابزار مذکور در ایران، با   پیروی از تحلیل­های آماری نسخه اصلی، به محاسبه ضرایب اعتبار با تاکید بر تجانس   درونی (با دو روش آلفا کرانباخ و دونیمه­کردن آزمون) و ضریب ثبات و همچنین روایی   با تاکید بر روایی سازه (با روش تحلیل عاملی سلسله مراتبی متعامد) و روایی   همزمان (با نسخه پنجم مقیاس­های هوشی استنفورد-بینه) پرداخته شده است. در نهایت، یافته­های تحقیق نشان داد که نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز با استفاده از دو روش   آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون در راستای محاسبه   تجانس درونی بالاتر از 78/0 و همچنین ضریب ثبات که بالاتر از 82/0 بوده و نشان­دهنده   اعتبار مطلوب است و نشان­دهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور می­باشد. همچنین،   با تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد مشخص گردید که «هوش سیال» و «هوش متبلور» را می­توان در یک عامل به­عنوان   «نیمرخ هوشی» در افراد هنجاری مدنظر قرار داد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ض
چکیده انگلیسی مقاله Keywords
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ض

نویسندگان مقاله کامبیز کامکاری |
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر

شهره شکرزاده |
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران


نشانی اینترنتی https://jpsy.riau.ac.ir/article_1674_c4e7a3db03b4dde4a70d9ac5354d1eae.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1677/article-1677-2415060.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات