|
پژوهشنامه زنان، جلد ۱۰، شماره ۳۰، صفحات ۷۷-۱۰۰
|
|
|
عنوان فارسی |
روایت پژوهی ترک تحصیل دانشآموز دختر روستایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر باهدف کاوش دلایل ترک تحصیل یک دانشآموز دختر روستایی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد روایت پژوهی میباشد. این پژوهش بر روی یک دانشآموز دختر روستایی که ترک تحصیلکرده، متمرکز شد. برای گردآوری دادهها از مصاحبههای روایتی نیمه ساختاریافته و یادداشت میدانی استفاده شد. در فرآیند تحلیل از روشهای تحلیل روایتها و کدگذاری استفادهشده است. در تحلیل روایتها از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین (1990) کمک گرفتهشده است. یافتهها نشان میدهد که مقوله مرکزی در ترک تحصیل این دانشآموز فقر محیطی(محیط خانوادگی و آموزشی روستا) میباشد، که تحت تأثیر عوامل متعددی چون؛ فقر اقتصادی، بیسوادی والدین، تبعیض جنسیتی، اشتغال دانشآموز در خانه، فاصله تا مدرسه و مختلط بودن مدرسه قرار دارد؛ همچنین زمینههایی همچون؛ باورهای فرهنگی روستا، استفاده از سرباز معلم و تاثیر گروه همسالان در کنار شرایط علّی بر پدیده مؤثر بودهاند. این عوامل تحت تأثیرساختار متمرکز نظام آموزشی موجب ترک تحصیل دانشآموز میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ترک تحصیل، دانش آموز، خانواده، روستا و نظام آموزشی، |
|
عنوان انگلیسی |
Narrative research of rural girl student dropout |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present research was done with aim of exploring reasons for dropout of one rural girl student. The method of present research is descriptive and by narrative research approach. This research focused on rural girl student, has dropped out. For gathering data were used of semi-structured narrative interviews and survey notes. In the process of analysis have been used of narrations and encoding. In analyzing of narrations has been leveraged of Struass and Corbin's paradigm pattern {1990}. The results show that central category in dropout of this student is environmental poverty {Family and educational environment of the village} is affected by different factors such as economical poverty, illiteracy of parents, gender discrimination, student employment at home, distance to home and co-educational student; also background like culture faith of rural people, employing teacher soldier and effect of the group of peers have been effective along with above situation. These factors were influenced by the centralized structure of educational system include effective factors, the lack of educational content fit with needs of environment and school schedule with rural situations, have led to dropping out of student. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Dropout, student, Family, Village and Educational System |
|
نویسندگان مقاله |
میثم غلام پور | دانشگاه بیرجند
محسن آیتی | دانشگاه بیرجند
|
|
نشانی اینترنتی |
http://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_4837_bf8673f26602750b42384721f7c991ed.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1484/article-1484-2414593.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|