پژوهش های مدیریت منابع انسانی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۳۹-۷۱

عنوان فارسی ارائه مدلی برای شناسایی شاخص‌های سرمایه انسانی در یک دانشگاه نظامی با رویکرد ترکیبی ISM ـ ANP
چکیده فارسی مقاله در دهه اخیر، مدیریت سازمان‌ها دریافته است که سرمایه انسانی، بیشترین اهمیت را در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و بهره‌وری دارد. دراین‌راستا، هدف این پژوهش، مدل‌سازی شاخص‌های تأثیرگذار و مهم‌ سرمایه انسانی در یک دانشگاه نظامی به‌منظور افزایش اثربخشی و کارایی و همچنین ارائه پیشنهاده‌های کاربردی است. داده‌های موردنیاز از 15 نفر خبرگان یک دانشگاه نظامی به‎‌وسیله پرسشنامه‌ جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزاری‌های MATLAB و SUPER DECISIONS تجزیه‌تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در بخش ارزیابی به روش ISM-ANP شاخص‌ آموزش مستمر به‌عنوان علت علت‌ها و تأثیرگذارترین و بعد از آن تحصیلات دانشگاهی، دانش حرفه‌ای، تجربه کاری و خلاقیت فردی به‌عنوان متغیرهای تأثیرگذار و بااهمیت شناسایی شدند. دراین‌راستا، به دانشگاه موردمطالعه پیشنهاد می‌شود که به تدوین برنامه‌های متنوع آموزشی مستمر، فعالیت‌های یادگیری رسمی و غیررسمی و استقرار نظام مدیریت دانش بین کارکنان خود اقدام کند و درنهایت، فرهنگ مناسبی را که پذیرای ایده‌های جدید و نظرات متنوع در دانشگاه است، پیاده‌سازی و اجرا نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه انسانی، شایستگی، آموزش مستمر، خلاقیت فردی، تجربه کاری،

عنوان انگلیسی Designing a Model for Identifying the Indicators of Human Capital at a Military University through ISM-ANP Mixed Approach
چکیده انگلیسی مقاله Managers of organizations have realized in the last decade that human capital is of utmost importance for achieving sustainable competitive advantage and productivity. Hence, this study is aimed at designing a model for presenting effective and significant human capital indicators in a military university for increasing effectiveness and efficiency and offering practical suggestions. The required data were collected from 15 experts of a military university through a questionnaire. The data were analyzed using MATLAB and SUPER DECISIONS software. The results of ISM-ANP evaluation indicated that the indicator of constant education was identified as the most important factor, while professional knowledge, work experience and personal creativity occupied the significant positions. Consequently, the university under study is recommended to hold a variety of constant education programs, formal and informal learning activities, and to establish a knowledge management system among the employees. It is also suggested that the university develops and implements an appropriate culture capable of embracing new and diverse ideas regarding the issue.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داریوش مهری |
استادیار مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری،، دانشکده مدیریت، تهران، ایران

رضا زمانی |
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

عبداله وثوقی |
استادیار مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، دانشکده مدیریت، تهران، ایران

حسین نامدار |
دکتری مدیریت، مدرس دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://hrmj.ihu.ac.ir/article_205055_c4f2929be032ab5465042c181d273a50.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1424/article-1424-2414375.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات