|
پژوهش های مدیریت در ایران، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۳۱-۱۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه مدل شایستگی مدیران بازاریابی بینالمللی |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه پرورش مدیران شایسته، به یکی از کلیدیترین مفاهیم در عرصه مدیریت تبدیل شدهاست و به زعم بسیاری از خبرگان دانشگاهی و صنعتی، میتواند یکی از رهیافتهای اصلی موفقیت سازمانها و فراتر از آن صنایع مختلف یک کشور در بسترهای ملّی و فراملّی باشد. این پژوهش با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد، بهدنبال شناسایی شایستگیهای مدیران بازاریابی بینالملل در ایران است. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری نظری، با 10 نفر از مدیران موفق در حوزه تجارت بینالملل مصاحبه انجام شد. در گام بعدی، 99 گزاره مفهومی اولیه از کدگذاری باز، 18 گزاره مقولهای از کدگذاری محوری و 6 مقوله اصلی از کدگذاری انتخابی بهدستآمد. بر اساس تجزیهوتحلیلهای صورت گرفته، پدیده اصلی این پژوهش را "شایستگیهای مدیران بازاریابی بینالملل" تشکیل میدهد که متأثر از شرایط علّی (هوش ریاضی، هوش فرهنگی و ویژگیهای فردی)، عوامل زمینهای (عملکرد رایزنهای ایرانی و عملکرد اتاقهای بازرگانی) و عوامل مداخلهگر (شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی) است و از طریق راهبردهایی نظیر تجربه کار و زندگی در کشور مقصد، انجام تحقیقات گسترده و نظاممند پیرامون بازار، مشتریان و مصرفکنندگان و تشکیل شبکه روابط گسترده، میتواند پیامدهایی از جمله ارتقاء جایگاه برند ملّی، افزایش آگاهی از برند ایرانی و افزایش ارزش برند ملّی را به همراه داشتهباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Presenting International Marketing Managers Competency Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Presenting International Marketing Managers Competency Model Nowadays, training competent managers is one of the most important topics in the field of management studies. Many of industrial and academic experts believe that competent managers are the main reasons for a country organizations success in both intra and international areas. Present study aims to find international managers competencies by means of grounded theory. Applying theoretical method of sampling, 10 of the most famous and successful Iranian organizations, working in international markets have been chosen as the sample of study. Findings contain 99 concepts through open coding, 18 categories through axial coding and 6 main concepts through selective coding. According to the results, the main phenomenon of this research is the process of extracting of international marketing managers competencies considering the causal factors (mathematical intelligence, cultural intelligence and personality traits), contextual factors (performance of Iranian consultants, performance of chambers of commerce and confounding factors (economic, political, and cultural conditions) through strategies such as work and life experience in the destination country, extensive and systematic market, customers and consumers research, and the formation of a broader network of relationships, which would finally lead to promotion of national brand status, rising of Iranian brand awareness, and increasing of national brand value. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عسل بسیجی | Asal Basiji student دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
محمد علی بابایی زکلیکی | Mohammad Ali Babaie Zakliki Associate Professor دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
معصومه حسینزاده شهری | Masoumeh Hoseinzadeh Shahri Associate Professor دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
آمنه خدیور | Ameneh Khadivar Associate Professor دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-51061-1&slc_lang=fa&sid=19 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1421/article-1421-2414369.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|