پژوهش های زبانشناختی در زبانهای خارجی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۲۰-۱۳۴

عنوان فارسی تبیین و بررسی تأثیر انگاره بومیِ ارزشیابی پویا در شناخت و رفع مشکلات یادگیری مهارت‌های زبانیِ مولد در دانش‌آموزان متوسطه
چکیده فارسی مقاله ارزشیابی پویا، رویکردی نوین در آزمون‌سازی است که ریشه در مبانی نظری فراوانی دارد و به همین دلیل، در سالهای اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است. اما اغلب این تحقیقات در محیط‌ای آزمایشگاهی بوده و قابلیت این رویکرد را در یک دروه تحصیلی واقعی بررسی نکرده‌اند. در تحقیق حاضر با بهره‌گیری از نظریه‌های گوناگون آموزش و ارزشیابی، انگاره‌ای بومی از ارزشیابی پویا برای شناخت مشکلات یادگیری تبیین و سپس نتایج حاصل با رویکردی معیار (الجفره و لنتلف،1994) مقایسه شده است. برای این منظور از 102 نفر از دانش‌آموزان پسر اول متوسطه در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل استفاده و عملکرد آنها در یک پس‌آزمون مقایسه شد. نتایج نشان داد که به واسطه این انگاره بومی می‌توان مشکلات دانش‌آموزان در مهارت‌های مولد را بازشناخت و برای رفع آنها فهرستی بومی از الگوهای مداخله‌ای ارائه کرد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نیز نشان داد که این فهرست مداخله‌ای بومی بر انگاره معیار مذکور برتری نسبی دارد و به صورت معناداری باعث رشد یادگیری مهارت‌های گفتاری و نوشتاری زبان‌آموزان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Presenting and investigating the effect of a local model of dynamic assessment in diagnosing and removing learning difficulties of high school students in productive skills
چکیده انگلیسی مقاله Dynamic assessment is a new approach toward testing which is deeply rooted in a variety of theories and therefore attracted researchers in recent decades. However, most of the researches conducted in the field have been in experimental settings and few of them, if at all, have studied its applications in real educational setting.Thus,aimed at diagnosing and removing learning difficulties of Iranian high school students in productive skills of English, the current research was an attempt to present and explain a local model of dynamic assessment and then compare its results against a standard model. The findings showed that the local model is not only able to prognosticate language problems but also to propose a local inventory of mediation for removing them. Besides, the results of a post test only control group design through analysis of variance showed that the participants which used the model outperformed both control group and the one in standard dynamic assessment approach. These findings have implications for teachers, syllabus designers and educational decision makers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد فرخی پور |
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

هوشنگ خوشسیما |
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی

منصور گنجی |
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانگشاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

عبدالله سارانی |
گروه زبان و ادبیات انگلیسی - دانشگاه سیستان و بلوچستان


نشانی اینترنتی https://jflr.ut.ac.ir/article_75585_1ee42549268e6665a5cc1a85dd966fac.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1396/article-1396-2414233.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات