پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۴۸، صفحات ۴۱-۵۷

عنوان فارسی بررسی و ارزیابی میزان کیفیت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز تالش
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر باهدف بررسی و ارزیابی میزان کیفیت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز تالش در سال تحصیلی 1395 انجام پذیرفته است. ماهیت مطالعه‌ی حاضر پیمایشی بوده که به روش توصیفی-تحلیلی در میان 214 نفر از دانشجویان رشته‌های مدیریت، حسابداری، علوم تربیتی و جغرافیای دانشگاه پیام نور مرکز تالش که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب‌شده بودند، انجام‌یافته است. اطلاعات موردنظر برای برآورد میزان شکاف خدمات آموزشی با پرسشنامه استاندارد سروکوال (1988) گردآوری‌شده و داده‌های به‌دست‌آمده در دو سطح توصیفی و تحلیلی با استفاده از آزمون‌های T زوجی و آنووا انجام شده است. نتایج حاصل نشان داد در همه ابعاد کیفیت خدمات، شکاف منفی وجود داشته به‌طوری‌که که بیشترین شکاف در بعد عوامل محسوس (13/1-) و کمترین شکاف در بعد اطمینان (68/0-) بود. همچنین نتایج اولویت‌بندی مؤلفه با آزمون فریدمن حاکی از این بود که دانشجویان به بعد تضمین بیش‌ترین اولویت و به بعد عوامل محسوس کمترین اولویت را اختصاص داده بودند. یافته‌های مطالعه بیان‌گر آن است که میزان ادراک دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز تالش کمتر از حد مورد انتظار آنان بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکاف کیفیت، کیفیت خدمات آموزشی، مدل سروکوال،

عنوان انگلیسی Assessment and evaluation of educational quality of Payam Noor University of Talesh
چکیده انگلیسی مقاله Paying attention to Total Quality Management in service organizations, especially universities, is vital. Hence, Payam Noor University, as an important institute of Higher Education, is required to continuously receive feedback from students, assess it and evaluate the training quality. Periodical quality assessment of training services is of high significance in continuously determining and enhancing the training quality. The subject of this research is regarding on the evaluation of the training quality at the Central Payam Noor University of Talesh. In order of assessing the training quality as deemed by students, the SERVQUAL model (Parasuraman et al. 1988) has been employed. The study uses a descriptive methodology and regarding data collection, it utilizes a survey method; it is also an applied research, objective-wise. The mentioned model has investigated the five of dimensions of reliability, responsiveness, assurance, empathy, and tangibles, based on the GAP ANALYSIS MODEL, as viewed by students at the Central Payam Noor University of Talesh. The stratified random sampling has been carried out with 124 samples. Also, T-test and Friedman Test methods have been used for this study. Study results indicated that the widest gap was related to the tangibles and the narrowest ones were related to the dimensions of assurance and empathy. Based on the Friedman Test, the dimensions of assurance, responsiveness and empathy were of the highest priorities. In the end, based on students’ viewpoints, some suggestions are made regarding enhancing the quality of training services, using some statistical analyses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله تورج حسن زاده |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.jiera.ir/article_105072_a61947c3bb6901db88a0e13dad8cfd96.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-2413983.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات