پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی تحلیل بین فرهنگی روابط بین وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی در میان ‏دانشجویان ایرانی و سوئدی
چکیده فارسی مقاله مطالعه­ی حاضر با هدف مقایسه­ی بین­فرهنگی ساختارـ محور روابط درون­گروهی وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان ایرانی و سوئدی انجام شد. 205 دانشجو (100 ایرانی و 105 سوئدی) به مقیاس وقایع منفی زندگی، پرسشنامه­ی استرس تحصیلی، برنامه­ی عاطفه­ی مثبت و منفی و مقیاس رضایت از زندگی پاسخ دادند. تحلیل روابط وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان ایرانی و سوئدی با استفاده از چند طرح تحلیل رگرسیون سلسله­مراتبی انجام شد. نتایج طرح­های تحلیل رگرسیون نشان داد در حالی­که تفاوت بین دانشجویان ایرانی و سوئدی از نظر روابط ساختار ـ محور وقایع منفی زندگی، استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی از نظر آماری معنادار نبود، اما، نتایج مقایسه­های درون­گروهی نشان داد که در بین دانشجویان ایرانی در مقایسه با دانشجویان سوئدی، وقایع منفی زندگی در پیش­بینی استرس تحصیلی و مؤلفه­های شناختی و هیجانی بهزیستی ذهنی، و استرس تحصیلی در پیش­بینی بهزیستی ذهنی از توان نسبی بالاتری برخوردار بودند. نتایج پژوهش حاضر در پیش­بینی بهزیستی ذهنی، بر تشابه ویژگی­های کارکردی وقایع منفی زندگی و استرس تحصیلی دانشجویان ایرانی و سوئدی تأکید می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Cross-Cultural Analysis of the Relationships between Negative Life Events, ‎Academic Stress and Subjective Well-being among Iranian and Swedish University ‎Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to provide a structure- oriented cross-cultural comparison of the within-group relationships between the negative life events, academic stress and subjective well-being among the Iranian and Swedish undergraduate students. On a sample consisting of 205 students (100 Iranian, 105 Swedish) the negative Event Scale, Academic Stress Questionnaire, Positive and Negative Affect Schedule and Satisfaction with Life Scale were administrated. Hierarchical regression analysis was used to assess the relationships between the multiple factors in both groups. Results of the multiple regression analysis showed that there was no significant difference between the Iranian and Swedish students in terms of the structure –oriented relations of the negative life events, academic stress and subjective wellbeing. However, the results of within-group comparisons showed that among the Iranian students, in comparison to the Swedish students, the negative life events had a high ability in predicting the academic stress and the emotional and cognitive components and that the academic stress had a high ability in predicting the subjective wellbeing. Results of the present study put an emphasis on the similarity of applied features of negative life events and academic stress among the Iranian and Swedish students in predicting the subjective wellbeing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امید شکری | omid shokri
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محمدنقی فراهانی | mohammad naghi farahani
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

رضا کرمی نوری | reza kormi nouri
دانشگاه اربرو سوئد

علیرضا مرادی | alireza moradi amp amp lrm
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات